16.8 C
Copenhagen
mandag 15. september 2025

Økodag: Køer på græs kan være fortid

0

I dag er det Økodag og de økologiske køer kommer på græs, mens flere tusinde voksne og børn ser på og er med til at fejre dyrevelfærden i det økologiske landbrug. Men det kan være fortid, hvis ikke økologiens fordele bliver medregnet i Svarer-udvalgets CO2-modeller.

I dag kommer køerne på græs. Økodag er en fest, vi fejrer hvert år, hvor tusindvis af voksne og børn kommer ud på landet og oplever, hvad det gode dyreliv i landbruget er. Nemlig når dyr får lov til at være der, hvor de helst vil være: på græs med åben himmel.

”Det er en glædelig dag, men der hviler også lidt tunge skyer over denne dag, når jeg tænker på fremtiden,” siger Michael Kjerkegaard, forperson for Økologisk Landsforening.

Køer på græs kan være fortid, hvis ikke økologiens fordele bliver medregnet i en CO2-afgift på landbruget.

”I Økologisk Landsforening er vi FOR en CO2-afgift, for vi skal handle på fremtidens udfordringer, men vi råber vagt i gevær, fordi Svarer-udvalgets modeller ikke tilgodeser det, vi som vi økologer allerede byder ind med for at passe godt på klimaet, naturen, grundvandet og dyrene,” siger Michael Kjerkegaard, forperson for Økologisk Landsforening.

Økologisk Landsforening ønsker et mere dækkende klimaregnskab, end det som Svarer udvalget har lagt til grund, og at der kommer samtidige krav til natur og dyrevelfærd, så vi ikke bare får et klimaoptimeret landbrug, men et bæredygtigt landbrug.

”Økologi er en multifunktionel løsning på et bæredygtigt landbrug, der leverer på mere end kun klima. Det er afgørende for os, at de klimatiltag, som en afgift skal initiere, ikke bliver på bekostning af, men i samspil med tiltag, der gavner naturen, vores drikkevand og det gode dyreliv. Derfor er det afgørende for os at få en afgiftsmodel, der har fokus på helheden – og ikke alene på klima,” siger Michael Kjerkegaard.

Økodag er fra 10.00-14.00 over hele landet, hvor de økologiske køer bliver lukket ud på græs kl. 12.00.

Det er stort at være havnedirektør

0
Rune D. Rasmussen, CEO, ADP A/S.

ADP A/S skrev i denne uge videre på ordet “historisk”, da årsregnskabet for 2023 blev præsenteret. Flere gange i løbet af året talte eksperter om omstillinger og tilpasninger, men det blev gjort til skamme flere steder, også i Fredericia, hvor man onsdag præsenterede endnu et rekordregnskab.

CEO for ADP A/S, Rune D. Rasmussen er i stormform, og han smiler. Det har han også grund til efter årsregnskabet, der blev præsenteret onsdag i MESSE C. Han er særligt glad for, at hele organisationen har bidraget til denne vækst, når han fremhæver de særligt stærke resultater i firmaet, herunder også likviditetsgivende aktiviteter. Hans ord afspejler en klar tilfredshed med både den strategiske retning og de operationelle resultater i 2023:

– Først og fremmest er 22 procents omsætningsfremgang utrolig flot, også fordi det dækker hele koncernen og ikke enkelte afdelinger, der trækker frem. Det er det første. Vores likviditetsgivende del af forretningen går også 40 procent frem. Det er sindssygt stærkt og vidner om en sund forretning, siger Rasmussen indledningsvist.

I en tid præget af konstant hurtig forandring, har ADP A/S formået at navigere med succes gennem det turbulente økonomiske landskab.

– Vi laver en god bundlinje, fordi vi har været heldige og dygtige til at ramme trends, markedet, og den økonomi, der er i verden lige nu. Logistikforsyningssikkerhed, eksport, import, søfragt og moderne faciliteter har der været en rigtig høj efterspørgsel på i de senere år, også i 2023. Vi har kunnet stille det til rådighed, hvorfor vi har vundet markedsandele, forklarer direktøren.

Usikkerhed i markederne blev italesat, men de blev også gjort til skamme, når man ser på ADPs indre tilstand og markedsposition. Når direktøren selv sætter ord på, så er han meget stolt over sine kolleger. 2023 var et år, hvor forretningen blev tunet alle steder, og alt blev mere præcist.

– I 2022, da vi så frem mod 2023, var vi lidt nervøse for, om vi var for ambitiøse med hensyn til at nå de samme resultater, men det gjorde vi. Godsmængderne har været som i 2022; containervolumen, som har været hårdest ramt, har ligget på et niveau, der er over markedet. Dertil kommer, at vi i første kvartal af 2024 er kommet endnu stærkere ud på det område. Generelt var vi også selv en smule usikre på, hvor vi ville lande, men det er blevet gjort til skamme. Vi har leveret til UG, fortæller Rune D. Rasmussen og uddyber:

– 2023 er nok det år, hvor tingene for alvor er blevet præcise. Vi tog det første spadestik til Mærskbyggeriet, en milepæl der markerede, at vi er gået fra at spille i Superligaen til at spille på europæisk niveau. Samtidig stiftede vi et selskab sammen med Fredericia Shipping for at drive og udvikle vores containerdrift, også i Taulov – et samarbejde uden fortilfælde i Danmark, hvilket vi er stolte af. Derudover har vi brugt de seneste år på at opnå tilladelse til at udvide havnen med en helt ny containerterminal, hvilket vi er kommet godt fra start med i efteråret 2023, og vi ser frem til at følge udviklingen af projektet i 2024.

Den historiske rejse er på ingen måde slut. Den fortsætter, forsikrer havnedirektøren, der ser ind i 2024 med en virksomhed i flor på alle områder.

– Udsigten for 2024 viser, at havneudvidelsen er i fuld gang. Det næste store punkt er, at ADP IE vil blive en succes. Vi har ventet på forudsætningerne for, at CO2 og brint kan blive til levedygtige businesscases, der kan gavne Fredericia, og det begynder vi at se ske nu. Jeg tror faktisk, at julegaven i 2024 vil være realiseringen af ADP IE. Det er stort at være havnedirektør i ADP. Hvert år er mere spændende end det forrige, og at kunne levere konkrete forandringer og have indflydelse på, hvordan tingene vil se ud om 20, 30 og 40 år, er virkelig fantastisk, siger Rasmussen.

På ejendomsområdet har stigende renter og usikkerhed været med til at bremse dele af projekterne i Taulov Dry Port op, men i 2024 mærker virksomheden en forsigtig optimisme, derudover er det stort fokuspunkt at lejet de sidste kvadrater meter ud de kommende år.

– Vi mærker en forsigtig optimisme. Vi har helt klart været igennem et halvt års tid med færre forespørgsler og forhandlinger end tidligere år, hvilket naturligt skyldes usikkerheden i markedet. Men nu ser det ud til, at forespørgslerne og forhandlingerne er ved at vende tilbage. Det er derfor også et vigtigt fokuspunkt for os at få lejet de sidste kvadratmeter ud, så Taulov kan få et godt 2025 og 2026, lyder det fra Rasmussen, der er glad for de tilbagemeldinger de nuværende kunder er kommet med:

– Noget af det, der går igen fra vores kunder, er værdsættelsen af vores placering og vores evne til at udvikle og forandre os, at vi er med hele vejen igennem værdikæden og vores mod til at tænke internationalt, selv i lille Danmark. Vi kan være en solid strategisk sparringspartner på et professionelt niveau. Dette har vores kunder nydt godt af og værdsætter højt. Derfor er det afgørende, at vi fortsætter på denne kurs, for det har vist sig at fungere for vores kunder.

ADP A/S har de senere været stærke i markedsføringen af multimodaltransport, hvor Fredericia er den perfekte lokation, og i 2023 kom transporten også på skinner. Han slår samtidig fast, at man er klar til at tage et større ansvar for de grønnere transportløsninger, men det kræver politisk handling.

– I 2023 begyndte vi også at flytte containere mellem havnen og Taulov via bane. Det er dog en politisk kæphest, at økonomien i banetransporten på især de korte strækninger i Danmark er utilstrækkelig. Derfor er vi i dialog med politikerne om, at hvis vi skal påtage os et ansvar for grønnere transportløsninger, såsom elektrificering og produktion af strøm, som vi kan levere tilbage til elnettet til en fair pris, kræver det passende rammer. Vi arbejder derfor også for at fremtidssikre disse rammer, så de bliver mere tidssvarende, fortæller Rune D. Rasmussen.

Politisk handling er central i disse år, hvor afkørsel 59 er realiseret og afkørsel 61 om lidt bliver realiseret.

– Fremtidssikring er essentiel. Vi er heldige at have en fremadskuende kommune. Afkørsel 59 var en vigtig og stor sejr; det var første halvleg. Afkørsel 61 er anden halvleg, som sikrer, at vi har infrastrukturen til at realisere de store ambitioner inden for logistiksektoren. Selvom det kan være vanskeligt at være midt i det hele, når forandringerne sker, vil det efterfølgende vise sig at være til stor gavn

OK køber halvdelen af Coop

0

OK køber en del af Coop Danmark. I en historisk aftale mellem Coop amba og energiselskabet OK tilføres Coop Danmark to milliarder DKK i ny kapital. Kapitalindsprøjtningen skal sikre Coop Danmarks udfordrede økonomi samt styrke Coop Danmarks investeringsevne. Med aftalen får OK bestemmende indflydelse over Coop Danmark.

Efter seks måneders forhandling fremlægger Coop amba og OK nu en aftale, der sikrer dagligvarekoncernens økonomi og atter kan gøre Coop Danmark konkurrencedygtig og lønsom. Aftalen er indstillet til endelig beslutning på Coop ambas landsrådsmøde fredag den 19. april.

– Med OK har Coop Danmark fundet den helt rigtige partner. OK har en stærk økonomi, vi har begge rødder i andelsbevægelsen, og vi samarbejder allerede omkring OKs tank- og el-lade stationer. Derudover kommer OK med stærke kompetencer på dagligvarehandel, siger Coop Danmarks CEO Kræn Østergaard Nielsen, der har stået i spidsen for forhandlingerne fra Coop Danmarks side.

Som en del af aftalen tilfører parterne Coop Danmark to milliarder kroner, der skal styrke virksomhedens eksisterende dagligvare brands SuperBrugsen, Kvickly, Brugsen og 365discount. Pengene fra Coop amba, der er foreningen bag Coop Danmark, kommer blandt andet via frasalg af en del af foreningens aktiver, herunder Coop Bank.

Aftalen betyder i grove træk, at Coop amba og OK får et 50/50 ejerskab, men OK får bestemmende indflydelse over Coop Danmark uanset ejerandele. Afhængigt af udviklingen kan ejerandelene komme til at variere.

– Aftalen sikrer ro om Coop Danmarks økonomi – og dermed også om de mange OK-stationer, ladestandere og vaskehaller, som i mange tilfælde ejes og drives på franchisebasis af Coop Danmark eller de selvstændige Brugsforeninger. Og så tror vi på, at kapitaltilførslen og partnerskabet kan bidrage til, at Coop Danmark finder tilbage til kernen i det at drive en sund dagligvarevirksomhed centreret om de klassiske og stærke Coop-brands, siger OKs CEO Michael Løve, der selv har en fortid som direktør for Netto, SuperBrugsen og Storbritanniens største byggemarkedskæde B&Q.

Aftalen indebærer blandt andet, at der skal indføres enklere beslutningsgange i Coop Danmark, så evnen til at omstille og udvikle virksomheden accelereres. Aftalen ligger derfor i naturlig forlængelse af Coop Danmarks nye governancestruktur, hvor ledelsesretten over forretningen entydigt vil ligge i bestyrelsen i Coop Danmark A/S.

Pernille Skipper, der de facto er fredsvalgt som ny formand for Coop amba og derfor tiltræder som ny formand på Coops ambas landsråd den 20. april, siger om aftalen:

”Foreningens grundlæggende opgave er at sikre gode dagligvarer til danskerne, og derfor er det helt naturligt, at foreningen må være til for forretningen. Det er førsteprioritet. Samtidig er vi heldigvis også enige om, at der ikke findes et Coop Danmark, som vi ønsker det, uden andelsforeningen, og at en tydeligere forening og mere opmærksomhed om de værdier, der gør Coop til noget særligt, også gavner forretningen”.

I forbindelse med aftalen har parterne udarbejdet et forståelsespapir med titlen ”Forenet om Forretning”, der formulerer rammerne og en fælles forståelse for det fremtidige samarbejde mellem foreningen og forretningen.

”Coop amba skal med sine to millioner medlemmer være med at sikre og underbygge, at Coop Danmark bliver lønsom og aktiverer den potentielt set mest loyale og engagerede kundekreds i kongeriget. Det kræver forandringer i både forretningen og foreningen, som jeg vil arbejde for bliver styrket som en moderne, aktiv udadvendt og synlig aktør,” siger Pernille Skipper.

”Dette er en historisk aftale, der kræver en betydelig tro på, at vi kan vende Coop Danmark som forretning. Men vi har så mange værdi- og ejermæssige sammenfald, at matchet ikke kunne være bedre. Jeg er overbevist om, at vi sammen kan skabe en lønsom fremtid til fordel for både Coop Danmark og OKs cirka 11.000 andelshavere,” siger Flemming Rasmussen, der udover at være bestyrelsesformand for OK amba indtil for nylig var direktør i Ribe og omegns Brugsforening igennem mange år.

Coop Danmarks regnskab for 2023 er endnu ikke færdigt, men allerede nu står det klart, at regnskabet ikke bliver tilfredsstillende og på niveau med regnskabet for 2022. Regnskabet forventes offentliggjort sidst i april.

Coop Danmarks bestyrelsesformand Jeff Gravenhorst, der tiltrådte som formand den 1. oktober 2023 for at skabe et tydeligere fokus på forretningen, siger om fremtiden for Coop Danmark:

– Vi har det seneste år gennemført store og nødvendige forandringer i Coop Danmark, men vi har brug for langsigtede investeringer og ro til at gennemføre en grundlæggende omstilling. Med den nye aftale får vi både ro om økonomien, vi kan fortsætte vores effektiviseringer, og når aftalen forhåbentlig er stemt igennem af landsrådet og godkendt af konkurrencemyndighederne, vil vi sammen med OK gennemføre en gennemgribende omstillingsplan.

I forbindelsen med aftalen vælges en ny bestyrelse, som tiltræder når Coop ambas landsråd og konkurrencemyndighederne har godkendt aftalen.

Jeff Gravenhorst fortsætter som formand, mens CEO i OK Michael Løve indtræder som næstformand. Herudover kommer bestyrelsen til at bestå af CFO i OK Thor Skov Jørgensen samt to medlemmer af Coop ambas bestyrelse, som vælges i starten af maj. Yderligere to medlemmer udpeges af OK, ligesom den fremtidige bestyrelse også får fire medarbejderrepræsentanter som medlemmer.

– Bestyrelsen bliver tilført markante kapaciteter indenfor dagligvarehandel, og dermed får Coop Danmark en bestyrelse, som kan drive den turnaround, forretningen skal igennem i de kommende år, siger Jeff Gravenhorst

Udover kapitaltilførslen er der i forbindelse med aftalen forhandlet en ny bankaftale med de fire banker, som indgår i Coop Danmarks eksisterende banksyndikat.

Som led i fokuseringen på kerneforretningen og de eksisterende stærke brands indstilles udrulningen af nye dagligvarebutikker under navnet Coop-kæden.

– Vores erfaringer viser, at kunderne foretrækker SuperBrugsen og Kvickly. Det tager vi konsekvensen af og sætter nu fuld fokus på vores kendte brands. Det betyder også, at de tilbageværende Irmabutikker bliver til SuperBrugsen i stedet for til Coop-kædebutikker,”forklarer CEO Kræn Østergaard Nielsen.

I forbindelse med aftalen har Kræn Østergaard Nielsen besluttet at træde tilbage, så snart aftalen er på plads.

– Jeg er glad og lettet over, at vi sammen med OK har fået landet denne betydningsfulde og afgørende aftale, der sikrer Coop Danmarks fremtid. Men jeg er også overbevist om, at det er bedst, at Coop Danmark får en ny CEO med ny energi og nye perspektiver, når aftalen er helt på plads, siger han.

Den beslutning respekterer Michael Løve, CEO i OK.

– Kræn og jeg har tidligere arbejdet tæt sammen, da vi begge var ansat i Coop, og ligesom dengang har vi haft et stærkt samarbejde om at lande en aftale. Jeg forstår fuldt ud Kræns beslutning og har kun respekt for hans måde at gøre det på i situationen.

Bestyrelsesformand i Coop Jeff Gravenhorst takker Kræn Østergaard for hans mangeårige indsats for Coop.

– Kræn er en holdspiller, og for ham er målet aldrig ham selv. Jeg har på nærmeste hold oplevet hans dedikerede indsats og stålsatte vilje til at finde en løsning på Coops udfordringer. Det er lykkes med denne aftale, og det vil jeg gerne sige Kræn en stor tak for.

Jeff Gravenhorst indtræder som arbejdende bestyrelsesformand, indtil en ny CEO er fundet.

Værdier, etik og adfærd

0

Vores værdier, etik og adfærd bør præge formuleringen og virkeliggørelsen af den vision, vi ønsker for vort samfund, vores virksomheder, kommuner og fællesskaber. I denne 4. artikel i serien om ”Derfor er visioner stadig vigtige” skriver jeg om de for mig mest afgørende værdier, samt den tilhørende etik og den adfærd. Værdier, etik og adfærd der er med til at forme og give brændstof til den vision, som vi ønsker at udleve.

Formuleringen og udlevelsen af vores fælles værdier hjælper og støtter os på vejen til den vision, som vi ønsker os. De er ledetråde for vores etik og adfærd, altså den måde, som vi udvikler vores liv på. De er afgørende for vores visions succes. Ligesom vores identitet (hvem vi er) og vores syn på verden (Menneskers syn på verden), som jeg har skrevet om tidligere.

De otte værdier

Vi finder nogle af de helt fundamentale værdier i Den Danske Grundlov fra den 05. juni 1849 med efterfølgende justeringer. Vi finder også dele af vores værdisæt i en række internationale konventioner og aftaler, som løbende sættes til debat.

Men vi finder også værdierne i hverdagen, i måden vi opfører os på og i den måde vi kommunikerer på. Og meget af det gør vi ubevidst, selvom Corona-krisen og Ukraine-krisen har løftet sløret for og synliggjort flere af vores ”glemte” værdier.

Et jævnligt eftersyn og en stadig fornyelse af vores fælles værdier er uhyre vigtig. Det bør ske gennem en frugtbar dialog og gennem en synliggørelse af de værdier i hverdagens etik og adfærd, som vi ønsker at bære videre til de næste generationer. Her kommer de værdier, som jeg finder er meget afgørende for vores visioners succes.

Ærlighed

Ærligheden gælder både overfor dig selv og andre. For hvis du ikke er ærlig overfor dig selv, hvordan vil du så kunne styre ærligheden overfor andre. Jeg fastholder således ærlighed som en grundlæggende værdi. Jeg er nemlig overbevist om, at hvis vi er i stand til at ”hælde mere ærlighed” ind i samfundet, organisationen eller virksomheden, så vil vi stå med en vigtig ingrediens og med et i iørefaldende ”soundtrack” til vores ønskede samfunds- og eller virksomhedsmodel.

Loyalitet

Det handler om loyalitet overfor den til en hver tid stillede opgave ud fra den funktion, som man er ansat i. Det er opgaven, som vi bliver nødt til at fastholde i centrum for vores medarbejdervirke og/eller ledervirke. Det gælder om, at holde fokus på netop det, også når du bliver udfordret af din egen chef i forhold til opgaveløsningen. Her hænger loyaliteten tæt sammen med ærligheden, som beskrevet ovenfor.

Initiativ

Grib og fasthold initiativet, og gør det kontinuerligt. Bevar og udvikl et afbalanceret handlings- og svarberedskab. Afvent aldrig en ordre. Hvis din chef eller foresatte myndighed ikke rammesætter din opgaveløsning, er det bare et tegn på, at de forventer, at du selv gør det. Benyt enhver ledig stund til at tænke fremad. ”What if – What Next”, som general Gunner Lange sagde til mig – igen og igen – når jeg, som stabschef, lige havde afsluttet 3. stabsmøde ved Divisionsstaben tilbage omkring årtusindskiftet.

Handlekraft

Gennem opbygning af tilstrækkelig handlekraft, rettidigt at skabe de ”bedst mulige løsninger” for helheden. Når initiativer er taget, så skal de følges op af den nødvendige handlekraft for at bære holdbare løsninger i mål, effektivt og rettidigt. Initiativ og handlekraft går således hånd i hånd.

Retfærdighed

Vores samfund skal bygge på retfærdighed over for alle samfundsborgere. Det vil sige, at alle samfundsborgere skal stilles lige over for vedtagne love. Det gælder høj og lav, uanset race, religion, køn og det gælder uanset, hvilken økonomi du råder over. Retfærdighed er tæt forbundet med værdien ærlighed.

Tillid

Tillid er en afgørende værdi i det danske samfund. Tillid mellem mennesker spiller en kæmperolle. Din hverdag og dit liv bygger på tillid: at du har tillid til at vuggestuen passer på dine børn, at du har tillid til at din familie hjælper dig om nødvendigt, at du har tillid til at lægen hjælper dig, hvis du bliver syg, at du har tillid til, at du får den vare, som du bestiller i Internet butikken, at du har tillid til din kollega på arbejdet, at vi har tillid til vore politikere, erhvervslivet, myndigheder og styrelser. ”Corona-krisen” har understreget, at tillid er en afgørende værdi for et samfund og dets indbyggere.

Frihed under ansvar

Begrebet kan vi med fordel gentænke med en endnu bedre balance mellem ”frihed” og ”under ansvar”, hvor det første måske netop nu synes tilsidesat til fordel for det sidste. Hvad er det for et ansvar, som hver enkelt af os har som samfundsborger, både lokalt og globalt? Og hvilken frihed giver det ansvar os herefter? Rækkefølgen er betydningsfuld.

At bidrage efter evne

Evne forpligterer stadig et meget rammende udtryk for et nødvendigt værdisæt i ”det ønskede samfund”. Det forudsætter, at vi skaber rammebetingelserne for, at den enkelte kan bidrage efter evne. På den måde fremmer vi anvendelsen af samfundsborgernes styrker frem for at fokusere på svaghederne. Alle har noget at bidrage med.

Vores etik og adfærd

I debatterne omkring Det Ønskede Samfund er flere andre værdier sat i spil: Værdier som tryghed, ordentlighed, ordholdenhed, ytringsfrihed, respekt for andre, offentlighed i forvaltningen og mange flere. Det er i kombinationen og afvejningen af værdierne, og det er bevidstgørelsen og samtalerne om værdierne, der skaber fællesskabet i et værdibaseret samfund, som giver meningen i og med livet. Temaer som: prioritering af værdier, værdidilemmaer, risikovillighed, etik, forpligtelsen til at være med i dialogen om udviklingen af vort samfund og whistleblower-ordning m.v. er også blevet vent i debatten, ligesom bevidstgørelsen og anvendelsen af værdisættene i den dag lige samtale mellem mennesker også er blevet diskuteret.

Værdidebatten er derfor fortsat vigtig. Endnu vigtigere er det også at koble vores værdier sammen med den etik og adfærd, som vi udøver hver eneste dag. Etik forstås generelt som nogle filosofiske grundregler for ønskelig menneskelig adfærd, ligesom moralsk opførsel anvendes om, hvad vi anser for sømmeligt og rigtigt for menneskelig handlen. Hvad der er rigtigt, hvad der er forkert, godt eller ondt og så videre. Vigtigst er dog ikke samtalen, men den konkrete handling på baggrund af de fælles værdisæt.

Begrund din adfærd. En opfordring til alle skal lyde: Begrund altid din daglige handlinger og adfærd og adfærdsmønstre ud fra de værdier, som du/I ønsker at leve jeres liv efter. Det gælder alle mennesker, både som almindeligt menneske, som leder overfor dine og andres medarbejdere, som forældre overfor jeres børn.

Afrunding

Vores fælles og individuelle værdier, etik og moral og den tilhørende adfærd er rammesættende for vores visions succes, ligesom vores identitet og syn på verden er det.

Fortsat god visionsdag.

Erik Schwensen, Redaktionschef v. Danske Digitale Medier A/S

OBS! I denne artikelserie på 8 artikler søger jeg at give mine konkrete og bedste bud på, hvordan vi griber visionær tænkning an og for styr på den, så vi reelt, når de mål og visioner, som vi sætter os. Artiklerne er baseret på Visionsbogen ”Derfor er visioner vigtige”, som jeg skrev, drøftede og redigerede i samarbejde med Uffe Steiner Jensen, tidl. borgmester i Fredericia.

1. artikel om ”Derfor er visioner stadig vigtige” udkom den 05. april 2024 her i avisen.nu.

2. artikel om ”Vores Identitet – Hvem er vi?” udkom den 08. april 2024 her i avisen.nu.

3. artikel om ”Menneskers syn på verden” udkom den 10. april 2024 her i avisen.nu.

Fyret forsvarschef truer med at sagsøge

0
(Foto: AVISEN)

Den tidligere danske forsvarschef, Flemming Lentfer, er klar til at tage retlige skridt mod Forsvarsministeriet efter sin fyring, hvilket han betegner som usaglig. Det skriver TV2.

I et brev modtaget af Forsvarsministeriet fredag morgen fra Lentfers advokat, Torben Koch, udtrykkes det klart, at der ikke er nogen saglig begrundelse for afskedigelsen. – Min klient bestrider fuldstændigt, at der foreligger blot skygge af saglig begrundelse for eventuelle senere disciplinære skridt overfor min klient, i sidste instans afsked, skriver Koch.’I et brev modtaget af Forsvarsministeriet fredag morgen fra Lentfers advokat, Torben Koch, udtrykkes det klart, at der ikke er nogen saglig begrundelse for afskedigelsen.

Dette juridiske skridt kommer efter Lentfer onsdag sidste uge blev fyret og hjemsendt af forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V), med begrundelsen at der ikke længere var tillid til hans evner. Fyringen skete i kølvandet på en række kontroversielle sager, herunder svigtende forsvarssystemer under et droneangreb i Det Røde Hav den 9. marts, og forsinkelser samt omkostningsoverskridelser ved køb af ildstøttesystemer fra israelske Elbit.

I et notat fra Lentfer selv, beskrives mødet, hvor han blev fritaget for tjeneste, som pludseligt og uden forudgående klar besked om indholdet.

– Forsvarsministeriet har besluttet at indlede en personalesag, idet ministeriet og forsvarsministeren ikke længere har tillid til, at du er egnet til at bestride den vigtige og tillidskrævende stilling som forsvarschef, står der i notatet.

Lentfer kritiserer også den måde, hans fyring blev håndteret på, og sammenligner det med en bortvisning snarere end en regulær tjenestefritagelse, da han blev eskorteret ud og frataget adgang til arbejdsmidler og personlige filer øjeblikkeligt. Trods dette fik Lentfer mulighed for at tage afsked med sine medarbejdere.

Forsvarsminister Troels Lund Poulsen har indtil videre afholdt sig fra at kommentere sagen yderligere, idet han henviser til, at det er en personalesag.

AGF møder Silkeborg i pokalfinalen

0

AGF vandt 1-0 mod FC Nordsjælland, og dermed er de to pokalfinalister fundet.

AGF vandt det første opgør mod FC Nordsjælland med 3-2, og dermed kunne AGF nøjes med uafgjort i returkampen.

Med halvanden times forsinkelse kom opgøret i gang. Lyset var gået på stadion, og det tog sin tid før der kom styr på det, og en aflysning var på tale.

På banen stod AGF plantet solidt defensivt. FC Nordsjælland havde bolden meget, men kunne ikke skabe åbne chancer. I kampens overtid slog AGFs Gift Links til på et kontraangreb og scorede kampens enlige mål til 1-0.

Dermed møder AGF Silkeborg i pokalfinalen efter at Silkeborg tidligere samlet vandt 6-3 over FC Fredericia.

Milliarder ruller mod danskernes konti i morgen

0

I morgen fredag markerer en betydelig dag for næsten fire millioner danskere, da Skattestyrelsen begynder udbetalingen af knap 25,7 milliarder kroner i overskydende skat. Dette sker efter konstateringen af, at fire ud af fem borgere har betalt for meget i skat i 2023. For mange danskere betyder det en velkommen indsprøjtning af kontanter lige ind på deres bankkonti.

Skattestyrelsen har offentliggjort, at gennemsnitsudbetalingen pr. borger vil være på cirka 6.600 kroner, et beløb der spejler sidste års gennemsnitslige tilbagebetaling. Jan Møller Mikkelsen, fagdirektør ved Skattestyrelsen, udtrykker forståelse for den generelle begejstring omkring udbetalingen, men påpeger samtidigt en vigtig overvejelse:

– Disse er penge, borgerne allerede kunne have haft gavn af sidste år, hvis de havde justeret deres forskudsopgørelser rettidigt.

Det er værd at bemærke, at ikke alle nødvendigvis vil modtage deres tilbagebetalinger på fredag. Denne første runde af udbetalinger dækker borgere, der ikke har nødvendiggjort ændringer i deres årsopgørelser, eller som har indsendt eventuelle ændringer inden den 5. april. For dem, der foretager ændringer efter denne frist, vil eventuelle tilgodehavende beløb blive udbetalt løbende.

Desuden vil borgere, der skylder penge til det offentlige, først se deres overskydende skat gå til at nedbringe denne gæld, før de modtager eventuelle resterende beløb. Dette kan forventes at være en kilde til skuffelse for nogle og potentielt lede til en øget efterspørgsel på Skattestyrelsens kundeservice.

Jan Møller Mikkelsen anbefaler, at borgere, der har spørgsmål eller bekymringer, tjekker deres årsopgørelse via Skattestyrelsens TastSelv-service, hvor de fleste vil kunne finde svar på deres spørgsmål.

Mens udbetalingen af overskydende skat uden tvivl er gode nyheder for mange, er der stadig omkring 700.000 borgere, der står over for at skulle betale restskat på i alt 6,7 milliarder kroner. Dette fremhæver vigtigheden af nøjagtighed og rettidighed i indberetningen til skat for at undgå uventede regninger.

Uændrede renter fra ECB

0

Den Europæiske Centralbank (ECB) annoncerede i dag, at den vil fastholde sine tre nøglerenter uændrede, i tråd med Styrelsesrådets forventninger til inflationsudsigterne på mellemlang sigt. Ifølge de seneste data fortsætter inflationen med at aftage, primært på grund af reducerede prisstigninger på fødevarer og varer. Derudover viser indikatorer for den underliggende inflation tegn på aftagelse, ligesom lønvæksten aftager gradvist, og virksomheder begynder at absorbere en større del af stigningerne i arbejdsomkostningerne.

ECB’s rentebeslutning understøttes af de fortsat restriktive finansieringsvilkår, der sammen med tidligere rentestigninger bidrager til at dæmpe efterspørgslen og dermed inflationen. Selvom det indenlandske prispres forbliver højt, hvilket holder prisstigninger på tjenesteydelser oppe, er ECB’s mål at sikre, at inflationen vender tilbage til dets 2%-mål på en bæredygtig måde.

De officielle rentesatser, herunder renten ved primære markedsoperationer samt renten på den marginale udlånsfacilitet og indlånsfaciliteten, forbliver derfor på henholdsvis 4,50%, 4,75%, og 4,00%. Disse niveauer anses for at være betydelige bidrag til den nuværende disinflationsproces, og fremtidige beslutninger vil sikre, at de officielle renter forbliver tilstrækkeligt restriktive til at understøtte denne proces.

Vedrørende ECB’s opkøbsprogrammer vil APP-porteføljen blive reduceret i et målt og forudsigeligt tempo, ved at Eurosystemet ophører med at geninvestere afdrag fra forfaldne værdipapirer. Samtidig vil ECB fuldt ud geninvestere afdrag fra PEPP-opkøbte værdipapirer indtil første halvår af 2024, hvorefter PEPP-porteføljen vil blive reduceret med ca. 7,5 mia. euro pr. måned i andet halvår. Ved udgangen af 2024 forventes det, at geninvesteringer under PEPP-programmet vil ophøre.

ECB bekræfter sin villighed til at justere alle sine pengepolitiske instrumenter inden for rammerne af sit mandat for at sikre, at inflationen stabiliseres ved 2% målet på mellemlang sigt. Dette inkluderer mulig brug af TPI (Instrumentet til Beskyttelse af den Pengepolitiske Transmission), som kan aktiveres for at modvirke uønsket markedsdynamik, der truer effektiviteten af pengepolitikkens transmission i euroområdet.

Gennem en vedvarende dataforankret tilgang vil Styrelsesrådet nøje overvåge økonomiske indikatorer og pengepolitiske transmissioner for at afgøre den fremtidige kurs for sin pengepolitik, idet man sikrer, at ECB forbliver fuldt forpligtet til sit prisstabilitetsmandat.

Lokal støtte til ny brintaftale

0
Crossbridge Energy Fredericia. Portrætter. Finn Schousboe.

Hos raffinaderivirksomheden Crossbridge Energy i Fredericia er man klar til at levere konstruktivt til processen med den kommende brintinfrastruktur. Direktør Finn Schousboe udtrykker støtte til den nyligt indgåede brintaftale. Tiltaget er afgørende for at realisere det fulde potentiale i Danmarks havvindsressourcer til produktion af grøn brint.

Schousboe understreger nødvendigheden af at opskalere adgangen til grøn brint for at drive den grønne omstilling inden for tung transport. Med den nye aftale om finansiering af brintinfrastruktur i ryggen, ser han det som et vitalt skridt mod en bæredygtig fremtid, men anerkender også de udfordringer, der ligger forude.

– Der kommer ikke en omstilling af den tunge transport uden adgang til enorme mængder grøn brint – så enkelt kan det siges. Derfor er aftalen om finansiering af brintinfrastrukturen også et vigtigt skridt, men aftalen gør det ikke alene. De kommende måneders dialog med myndighederne bliver helt afgørende for, at vi faktisk får brintrørene lagt i jorden. Det bliver ikke nogen nem opgave, men vi er klar til at levere konstruktivt ind i den proces, siger Finn Schousboe.

Crossbridge Energy er en af virksomhederne i centrum for denne nye energiinfrastruktur. Schousboe fremhæver byens centrale rolle:

– Fredericia er knudepunktet for energi i Danmark. Ikke mindst fordi vi både har et raffinaderi, der skal forædle brinten til grønne, flydende brændstoffer samtidig med, at der allerede ligger en brintfabrik, som også skal tilkobles infrastrukturen. Vi har formået at samle både forbrug og produktion af grøn brint netop her, så i min optik er Fredericia det måske vigtigste sted på brintrørledningen, overhovedet. Røret må derfor ikke blive dimensioneret for småt.

Business Fredericia: Nu skal vi i arbejdstøjet

Kristian Bendix Drejer. Foto: AVISEN

– Vi har i Fredericia de seneste arbejdet målrettet med brintområdet. Derfor er det også en glæde at se, at der nu tages yderlige skridt med en finansiering i ryggen. Jeg er helt enig i, at det er nødvendigt skridt at tage for, at vi kan blive en succes med vores indsats på power-to-x-området, hvor vi i Fredericia kan spille en central rolle, siger erhvervsdirektør Kristian Bendix Drejer og fortsætter:

– Vores medlemsvirksomheder er klar, og det kan faktisk kun gå for langsomt. Det betyder samtidig også, at vi løbende skal arbejde med vores infrastruktur, men også arbejde for at tiltrække flere virksomheder til området, der kan understøtte denne grønne udvikling, som vi arbejder ind i allerede nu. Nu skal vi tage næste skridt for at gøre os klar til denne rejse.

Læs også:

Historien gentager sig hos havneselskab

0

Der var tilfredse smil til dagens fremmøde i MesseC, hvor havneselskabet ADP A/S, TDP A/S og datterselskaber holdt generalforsamling. Endnu et rekordstort regnskab blev præsenteret.

På trods af øgede geopolitiske spændinger, stigende renter og truslen om recession formåede ADP at fastholde godsomsætningen på niveau med 2022, og oveni det indtog ADP også nye markedsandele og øgede nettoomsætningen med intet mindre end 22 procent ift. 2022.

Driftsresultatet gik frem med 40 procent, og ADP satte punktum for 2023 med et samlet rekordresultat efter skat på 120,7 MDKK.

Årsregnskabet og den store indsats fra medarbejdere, ledelse og aktionærer i ADP går ikke ubemærket hen hos bestyrelsen:

– De geopolitiske spændinger i verden medførte rentestigninger og trussel om recession. Det har selvfølgelig påvirket transportbranchen. Men på trods af det og selv med et højt investeringsniveau har ADP for femte år i træk haft en rekordhøj vækst i omsætning og indtjening og dermed præsenteret et yderst tilfredsstillende regnskab, fastslår Christian Herskind, bestyrelsesformand ADP A/S og fortsætter:

– ADP og aktionærerne formår at stå sammen om et værdiskabende samarbejde, der er til stor gavn for nærområder og ejerkommuner. Samarbejdet er ligeledes til gavn for hele Danmark, da det understøtter vækst og udvikling i det mest centrale multimodale trafikknudepunkt i Danmark, hvor der i øvrigt også er nogle af de bedste forudsætninger for at gøre Danmark til et grønt foregangsland.

2023 var milepælenes år

– Der er milepæle nok at tage af i 2023, indleder Rune D. Rasmussen, adm. direktør ADP.

Havneudvidelsen blev sat i gang, og det nye selskab Fredericia Container Terminal A/S – etableret mellem ADP og Fredericia Shipping – skal fremtidssikre kapaciteten til den store udvikling på containergods.

Containerterminalen er den første i Danmark med direkte opkobling mellem havn og baglandsterminal i Taulov Dry Port. Hvor der i 2023 blev taget første spadestik til Mærsks nye lavemissionslager, og hvor Bestseller tog deres 60.000 m2 lager i brug. Det var også i 2023, at ADP’s datterselskab, ADP Energy Infrastructure A/S, blev etableret.

Det er ikke uden overdrivelse, at der var milepæle nok sidste år. I 2024 handler det om at materialisere og udvikle på projekterne:

– Vi har søsat en del succesfulde projekter i 2023, og nu skal vi koncentrere os om at følge dem til dørs og materialisere dem. Der er stor interesse i arealleje på Nyborg Havn, som vi skal udvikle endnu mere på i 2024. Ellers gælder det om færdiggørelse af de sidste 97.000 m2 moderne lagerfaciliteter i Taulov. Vi skal materialisere ADP EI, hvor vi forventer at kunne fremvise vores centrale rolle i den grønne værdikæde i relation til transport af CO2 og senere grønne brændstoffer. Og så skal vi udvikle vores klassiske havneforretning, hvor aktiviteterne på Fredericia Havn og i Taulov Dry Port udbygger vores position til at blive ét af Danmarks nationale containerhubs med international tilgængelighed, siger Rune D. Rasmussen og sender en tak til alle medarbejderne:

– Der har været fuldt tryk på aktiviteten i 2023, og vi har kun kunne lykkedes med at nå så langt pga. en eminent holdindsats. Det giver et rygstød at vide, at vi som organisation kan løfte i flok og i den grad nå så mange vigtige mål og milepæle.

Vækst i ADP skaber ringe i vandet

Den fortsatte vækst hos ADP er til stor glæde hos koncernens næstformand og borgmester i Fredericia, Steen Wrist, der peger på havneaktiviteterne i både Nyborg og Fredericia, som en stor samfundsmæssig gevinst, der spreder ringe i vandet:

– I Fredericia er vi stolte over ADP’s resultater, som ledelsen og medarbejderne fortjener fuld anerkendelse for. Det skaber stor gevinst for ejerkommunerne at have en erhvervsdriver på den måde, fordi der både i Fredericia og Nyborg er tilgang af nye virksomheder og dermed flere arbejdspladser og endnu mere aktivitet i byerne. ADP understøtter flere tusinde fuldtidsjobs i ejerkommunerne, og det tal stiger gradvist med væksten, afslutter Steen Wrist.

Faktaboks: 2023 mængder håndteret hos ADP

I 2023 har ADP håndteret følgende:

5.257.000 tons flydende bulk (råolie, flydende gødning osv.)

1.511.000 tons fast bulk, som kan være træpiller, skrot, vejsalt osv. – 101.036 Teu (20-fodscontainere)

13.035 trailere