Når Singles Day i dag løber af stablen, opfordrer Forbrugerrådet Tænk danskerne til at være kritiske over for de mange tilbud.

Singles Day, som oprindeligt stammer fra Kina og fejrer singler, er på kort tid blevet en af årets største handelsdage. Men ifølge Forbrugerrådet Tænk kan dagen også lokke med såkaldte “falske tilbud,” som ikke nødvendigvis giver reelle besparelser.

Uffe Rabe Krag, politisk chef i Forbrugerrådet Tænk, påpeger, at tilbud ofte præsenteres, så de fremstår mere fordelagtige, end de reelt er.

– Problemet ved de her tilbud er, at de fleste forbrugere ikke har eller ikke bruger så meget tid, inden de tager et forbrugsvalg, udtaler han i en pressemeddelelse fra Ritzau og understreger, at dette kan udnyttes af enkelte virksomheder til at vildlede forbrugerne.

Singles Day er ikke den eneste dag, hvor forbrugerne præsenteres for store rabatter. Black Friday, Cyber Monday og Black Week i november byder også på omfattende udsalgskampagner. Forbrugerrådet advarer dog om, at selvom retningslinjer for prismarkedsføring blev styrket i 2022 af Forbrugerombudsmanden for at forhindre vildledende tilbud, er der stadig aktører, der udfordrer reglerne.

– Der er mange, der gør det godt, men der vil altid være nogen, som er lidt for smarte, forklarer Uffe Rabe Krag.

For at undgå at blive snydt opfordres forbrugerne til at lave grundig research, inden de slår til på et tilbud.

– Hvis du vil have et fladskærms-tv, og du ser et tilbud hos din lokale elforhandler, så kan du se, hvad et lignende har kostet hos Elgiganten eller Power, siger Krag og fremhæver, at en sammenligning af priserne kan afsløre, om et tilbud faktisk er så godt, som det ser ud.

Singles Day forventes at blive endnu en travl dag for detailhandlen, men Forbrugerrådet Tænk opfordrer forbrugerne til at tænke sig om og undgå at lade sig lokke af falske rabatter.