Siden 2010 er antallet af timer, som de kommunale busser kører i Fredericia, Kolding og Vejle, faldet med cirka 24.800 timer, samtidig med at cirka 30 procent af familierne i de tre kommuner ikke har bil. Busdriften er afgørende for virksomhedernes mulighed for at finde medarbejdere og lærlinge, mener DI Trekantområdet.
I 2010 kørte de kommunale busser 105.546 timer på vejene i Vejle Kommune. I 2024 var antallet af timer skåret ned til 94.797. Et fald på 10 procent. Samme udvikling ses i Kolding, hvor antallet af timer, de kommunale busser er på vejene, siden 2010 også er faldet med 10 procent fra 97.390 timer til 87.685. I Fredericia er ni procent af timerne i køreplanen forsvundet.
Det viser en gennemgang DI Transport har lavet på baggrund af buskøreplandata fra de regionale trafikselskaber og Trafikstyrelsen.
– Der er mange virksomheder i Trekantområdet, som har travlt, og som hele tiden har brug for nye eller flere medarbejdere. Kollektiv transport er vigtig for at kunne tiltrække den nødvendige arbejdskraft. De færreste bor lige ved siden af arbejdspladsen, så enten kræver det en bil, eller at bussen kører ofte nok til, at køreplanen kan få en hverdag med f.eks. børn, der skal hentes og til gymnastik, til at gå op med at skulle til og fra arbejde. Og samtidig er det jo langt fra alle, der har bil, siger Pia Jakobsgaard-Iversen, bestyrelsesleder for DI Trekantområdet.
I Fredericia har 32 procent af familierne ikke bil. I Kolding og Vejle er det henholdsvis 29 og 28 procent, som lever uden bil, viser tal fra Danmarks Statistik.
– Når omkring en tredjedel ikke har bil, så kræver det god kollektiv transport, hvis de skal vælge en arbejdsplads i Trekantområdet frem for i en anden by. Vores lokale virksomheder ansætter jo medarbejdere fra hele Trekantområdet og endnu længere væk, ligesom de også ansætter lærlinge og unge, der gerne vil have et fritidsjob. Det er vigtigt, at det ikke er besværligt at komme på arbejde, når man ikke har en bil, siger bestyrelsesleder for DI Trekantområdet Pia Jakobsgaard-Iversen og tilføjer:
– Samtidig er der i forvejen masser af trængsel på vores veje, og hvis busforbindelserne og dækningen er gode, så kan det for mange være et attraktivt alternativ til at sidde i kø på E45.
I perioden 2010 til 2024 er antallet af timer, som Fredericia, Kolding og Vejle kommuner i gennemsnit prioriterer busserne skal køre, faldet med næsten 10 procent.
– Der kommer mange nye borgere til kommunerne i Trekantområdet, og det er vigtigt for virksomhederne. Flere borgere betyder jo samtidig et øget behov for transport. Derfor er det en helt forkert vej, når kommunerne sender færre busser på vejene. Det er skidt for både virksomhederne, medarbejderne og øger trængslen på vejnettet, siger Pia Jakobsgaard-Iversen, DI Trekantområdet, og tilføjer:
– Der er kommunalvalg senere på året, og jeg vil opfordre politikerne til at prioritere bedre kollektiv transport i fremtiden. Den nuværende udvikling med færre busser er uholdbar.