Nordea-fonden har uddelt 31,5 millioner kroner til 41 projekter over hele landet for at forbedre danskernes mulighed for at bruge og nyde naturen. Blandt de støttede projekter er “Naturpark Lillebælts Hotspots”, der modtager 543.000 kroner. Projektet skal inspirere særligt unge til at bruge naturen mere aktivt gennem videofortællinger og samarbejde med influencers. 

Naturpark Lillebælt er fordelt over Kolding, Fredericia og Middelfart kommuner og har de seneste år arbejdet på at skabe tilgængelige mødesteder i naturen. Nu går projektet i gang med at udbrede kendskabet til de mange steder og få flere, der ikke i forvejen bruger naturen, til at opdage mulighederne.

– Vi har en fantastisk naturpark her i Lillebælt, og gennem de seneste år er der blevet skabt en masse steder, hvor borgere og besøgende kan møde naturen. Det her projekt går ud på at få flere til at opdage de steder og bruge dem, særligt de unge, som ikke i forvejen bruger naturparken, siger Steen Møller, kultur- og fritidschef i Middelfart Kommune.

Videoer, influencers og oplevelsesfilm

Med støtten fra Nordea-fonden vil der blive produceret en række videoer og oplevelsesfilm, der viser naturparkens mange aktiviteter. Videoerne vil tage udgangspunkt i både vand- og kystaktiviteter og vil blandt andet inspirere til dykning, sejling, fisketure og mountainbiking.

– Støtten er rigtig afgørende for, at det her projekt kan lykkes. Vi har ambitioner om at få lavet en række film, hvor man kan se med egne øjne, hvad det er, man kan. Det handler om alt fra dykning og sejling til stand-up paddling, fisketure og mountainbike. Der er ufatteligt mange muligheder, uanset om man er ung, en børnefamilie, voksen eller ældre, siger Steen Møller.

Projektet inkluderer desuden et samarbejde med en influencer for at nå en bredere målgruppe. Videoerne vil blive distribueret på sociale medier, hvor de særligt unge allerede befinder sig. Ifølge Steen Møller kan samarbejdet med influenceren ikke kun øge projektets rækkevidde, men også give ny viden om kommunikation til en ung målgruppe.

– Jeg tror, det kommer til at give os noget ny viden om, hvordan vi skal række ud til borgere og besøgende. Det er ikke den traditionelle måde, som kommuner arbejder på. Jeg tænker, at vi kommer til at få noget viden, som vi kan bruge fremadrettet, både i forhold til naturparken og den måde, vi kommunikerer på som kommune, siger Steen Møller.

Inspiration og nye mødesteder

En del af projektet indebærer også, at de nye formidlingstiltag skal supplere eksisterende initiativer som “SØMÆRKET” – en formidlingsplatform, der forbinder de tre kommuner i Lillebælt-området.

– Det handler om at få vist på en nem og tilgængelig måde, hvilke muligheder naturparken giver. Samtidig skal vi bruge nogle af de nye ting, som er på vej, som for eksempel SØMÆRKET. Her kan vi lede folk videre til andre steder i naturparken, hvor der også sker noget, forklarer Steen Møller.

Projektet har et særligt fokus på unge, som ikke i forvejen er naturbrugere. Det forventes, at indsatsen vil inspirere til flere naturoplevelser blandt både lokale og besøgende i området.

Nordea-fonden styrker naturoplevelser i hele landet

Naturpark Lillebælts Hotspots er et af otte projekter i Region Syddanmark, der får støtte som en del af Nordea-fondens pulje “Naturens mødesteder”. Formålet er at skabe inkluderende og bæredygtige naturoplevelser for alle danskere.

– Hvis vi kan være med til, at flere går på opdagelse i naturen – også dem, der ikke har opdaget den endnu – så er et stort mål nået, siger Henrik Lehmann Andersen, administrerende direktør i Nordea-fonden.

Puljen støtter projekter i hele landet, der udvikler nye aktiviteter og faciliteter i naturen. Støtten til Naturpark Lillebælts Hotspots er et skub til at øge tilgængeligheden og kendskabet til den natur, der allerede eksisterer.

Læs også: