I løbet af det seneste år har Kolding Kommune analyseret 17 forskellige områder for at gennemgå kommunens strukturer. Formålet er at finde op til 86 millioner kroner frem mod 2028, så der fortsat er penge til at dække udgiftspres, uforudsete udgifter og skabe råderum til politiske prioriteringer. Resultatet af disse analyser er netop blevet fremlagt for politikerne i Kolding Byråd.

Kommunerne oplever i disse år et stort pres på de store velfærdsområder, herunder børn og uddannelse, ældrepleje og det specialiserede socialområde. Det er en udfordring for alle kommuner at balancere budgetterne og håndtere udgiftspresset, samtidig med at der skal være plads til uforudsete udgifter og udvikling af velfærden. Dette kræver en robust økonomi.

Et stort flertal i Kolding Byråd besluttede sidste år, at fra budgetlægningen for 2025-2028 skulle man gøre noget nyt. I stedet for at fortsætte med procentvise besparelser på alle politikområder, valgte man at styrke budgettet ved at gennemgå strukturerne på tværs af forvaltningsområder og finde økonomiske rationaler.

Mulighed for prioritering på tværs

Denne strukturelle tilgang giver mulighed for at prioritere på tværs af forvaltningsområder, hvor penge, der findes i et område, kan anvendes i et andet, hvor der mangler midler. På denne måde kan politikerne beslutte, at de store velfærdsområder skal spare mindre end ellers planlagt.

Direktionen har netop præsenteret analyseresultaterne for byrådet og fremlagt et forslag til, hvordan politikerne kan frigøre penge ved at udnytte potentialerne i at gennemføre en række forandringer.

“Intet er besluttet endnu. Men ved at udnytte de rammer og ressourcer, vi har, lidt klogere, kan vi få mere velfærd for de samme penge. Det er faktisk ret enestående, at vi kan lægge budgetterne frem til 2028 på denne måde. Da vi satte analysearbejdet i gang, vidste vi reelt ikke, om vi kunne finde de ca. 86 millioner kroner, som ellers primært skulle findes på de store velfærdsområder. Men det har vi mulighed for nu. Det kræver dog, at vi kan finde hinanden i de politiske forhandlinger og realisere de nødvendige potentialer, der ligger i analyserne,” siger borgmester Knud Erik Langhoff.

Bæredygtige kvadratmeter

Analyserne peger på mange muligheder for at gøre tingene anderledes. En af de mest omtalte analyser er den om “Bæredygtige Kvadratmeter”. Her har man set på, hvordan kommunen bedre kan udnytte sine bygninger og lokaler for at reducere antallet af kommunale kvadratmeter. Denne analyse hænger sammen med en anden på dagtilbuds- og skoleområdet, hvor man har undersøgt, hvordan de fysiske enheder og ledelseskapaciteten kan udnyttes bedre. Ved at slå enheder sammen kan man spare på drift, vedligehold og i nogle tilfælde også på ledelsesudgifter.

Flere forslag fra analyserne handler om kvadratmeterudnyttelse. Et forslag er at fusionere børnehusene Regnbuen og Troldblomst samt Pinjevejens Børnehus og Naturinstitutionen Bøgebladet. Der foreslås også en reduktion af sportsklasserne på Brændkjærskolen fra to til ét spor, nedlæggelse af Ødis Skole og en flytning af Munkevængets Skoles SFO til Munkevængets Skole, så SFO-lejemålet kan anvendes til dagtilbud.

Administration, brugerstyrede huse og lufthavn

Derudover er der også blevet kigget på, om lejeudgifter er for høje i forhold til behovet, og om enheder kan samles i kommunalt ejede bygninger. Dette gælder eksempelvis de brugerstyrede huse, hvor der foreslås en mere ligelig fordeling af udgifterne og kapaciteten over hele kommunen.

“Når man skal finde 86 millioner kroner over fire år, vil det kunne mærkes. Men det er vigtigt at understrege, at Kolding Kommune har en robust økonomi, så det er ikke noget, der skal gennemføres i år. Vi har god tid til at gennemføre de nødvendige forandringer. Denne robuste økonomi er resultatet af den budgetstrategi, vi har vedtaget i byrådet, som netop har fokus på at holde en sikker kurs og overholde budgetterne. Derfor står vi godt i Kolding Kommune,” forklarer Knud Erik Langhoff, som også pointerer, at der vil være mulighed for at afsætte penge til udgiftspres og investering i velfærd, hvis de foreslåede strukturjusteringer gennemføres.

Det administrative område er det, der kan komme til at afgive flest ressourcer for at få regnestykket til at gå op. Det berører ud over klassiske kommunale administrative opgaver også bygningsdrift, reduktion i antallet af kommunale kvadratmeter samt indkøb og kontrakter. Derudover er Kolding Kommunes engagement i Kolding Lufthavn også i spil.

Høring før budgetforhandlinger

Analyseresultaterne og Direktionens oplæg skal drøftes på mødet i Økonomi og Strategi den 15. august. Politikerne i udvalget skal beslutte, om de vil sende Direktionens forslag i høring. Hvis det besluttes, vil råd, nævn, borgere og andre instanser have frem til den 9. september til at afgive høringssvar.

Herefter går budgetforhandlingerne i gang, og det endelige budget forventes vedtaget på byrådsmødet den 24. september.