I mindst 15 tilfælde har Jysk Fynske Medier bragt reklame uden at det er tydeliggjort, hvem der reklameres for. I flere tilfælde er der tale om udbydere af kviklån.
Jysk Fynske Medier ejer adskillige dagblade som Vejle Amts Folkeblad, Jydske Vestkysten, Fredericia Dagblad og Fyens Stiftstidende, samt Radio 4 og Erhvervsplus. Netop Erhvervsplus er mediet, som Politiken har opdaget har ført skjult reklame.
I et eksempel, som Politiken har fundet, ryger man ind på Molslinjens side, når man trykker på et link med ordene “Moesgaard Museum”. Det er ifølge Politiken vildledende markedsføring.
– Jeg var ikke opmærksom på, at denne form for vildledende reklame var et problem, siger advokat Heidi Højmark Helveg, der sidder i Kulturministerens medieansvarsudvalg.
På Erhvervsplus er der fundet 15 reklameartikler, hvor det ikke fremgår, hvem der reklameres for. Det slår juraprofessor fra Copenhagen Business School, Jan Trzaskowski, fast.
– Og det er ikke umiddelbart tydeligt, udtaler professoren efter at have fået forelagt eksemplerne af Politiken.
Adm. direktør i Jysk Fynske Medier, Jesper Rosener, fortæller at artiklerne ikke følger Erhvervsplus’ retningslinjer. Som følge af det er der nu indført en ny praksis, der gør, at der tilføjes en deklaration om, hvem der står bag annoncen.