9.5 C
Copenhagen
mandag 21. april 2025

Den visions-nære leder

0

Hvis ikke den rette lederstil er på plads, og lederstilen ikke udfoldes 100 %, så falder selv den bedste vision hurtigt til jorden og forbliver kun flotte ord på papir, uden mening, indhold og betydning for fremtiden. Indtil nu har jeg i artikelserien ”Derfor er visioner stadig vigtige” skrevet om, hvorfor visionen er vigtig, om vores identitet – hvem vi er, om menneskers syn på verden, og om vores værdier, etik og adfærd.  Den visions-nære lederstil gennemsyres af et dagligt fokus på både at skabe, fastholde og udvikle den røde tråd mellem organisationens identitet og mission (opgave), organisationens syn på verden, organisationens værdier, etik og adfærd, selve visionen, samt de heraf udledte strategier og konkrete handlinger.

Uffe Steiner Jensen og jeg har tidligere i debatforummet ”Det Ønskede Samfund”, tilbage i 2021, skrevet om ”Fremtidens ledere i Det Ønskede Samfund” og om ”Det åbne og ansvarlige lederskab”. Samfundsudviklingen har siden kun understreget artiklernes pointer, mens nye pointer er kommer til, når vi taler om den visions-nære leder.

De grundlæggende lederegenskaber, som vi må forlange af vores ledere, er stadig: åbenhed, tillidsbaseret lederskab, ejerskab og ansvarlighed, ordentlighed og ydmyghed, gennemsigtighed og troværdighed, retfærdighed og ligeværdighed, vedholdenhed og tålmodighed, medinddragende og delegerende, ærlighed, en inspirerende og motiverende lederstil, meningsfuldhed, en loyalitet overfor lederopgaven, en initiativrig og innoverende drivkraft, rettidig omhu og handlekraft, en silonedbrydende, men holistisk opbyggende og grænsekrydsende lederstil, en magtbalancerende evne og ikke mindst evnen til at se sig selv som en del af noget større og udøvelse af en bæredygtig lederstil med fokus på FN´s verdensmål. Og, ja flere kunne med fordel tilføjes og uddybes.

Derudover skal den gode arbejdsplads og medarbejdernes livslange og rettidige kompetenceudvikling være i lederens fokus hver eneste dag. For lederen er ikke noget i kraft af sig selv. Lederen er kun noget i kraft af sine medarbejderes engagement og kompetencer.

Lederen skal – som nævnt indledningsvis – gå forrest i efterlevelsen af vores fælles værdier og vores mission og vision. Lederen skal også besidde det tilstrækkelige mod til at tage de risikobetonede beslutninger, som medfører, at vi når vores fælles visioner.

For den visions-nære leder er tre egenskaber særligt vigtige: ”Den røde tråd”, situationsbestemt ledelse og ”Sig det du gør” & ”Gør som du siger” (”Talk the Walk and Walk the Talk”).

Den røde tråd

Den visions-nære leder har først og fremmest fokus på at skabe, fastholde og udvikle den røde tråd mellem organisationens identitet og mission (opgave), organisationens syn på verden, organisationens værdier, etik og adfærd, den udøvede lederstil, selve visionen og de heraf udledte strategier og konkrete handlinger. Ikke kun overfor sig selv, men også eksplicit overfor sine medarbejdere, mellemledere og underchefer, egen chef og overfor netværket omkring organisationen (kunder, leverandører, konkurrenter og andre aktører). Både venner og fjender. For det gør ikke noget, at fjenden lytter med, bare du er hurtigere, både i beslutning og handling og ikke mindst er visionært tænkende.

Situationsbestemt ledelse

Situationsbestemt ledelse er et gammelt begreb, men ikke desto mindre stadigt relevant at tage frem. Der er nemlig ikke mange ledere, der evner denne disciplins mangfoldighed. De har ofte kun én lederstil, som de skruer op eller ned for.

For den visions-nære leder er evnen til situationsbestemt ledelse livsvigtig. At kunne vælge sine ledelsesværktøjer situationsbestemt fra en fyldt værktøjskasse er altafgørende. ”Den røde tråd” vil ikke kunne overleve uden en uendelig vekselvirkning mellem lederstile i forhold til, hvad hver enkelt situation, medarbejder og aktør i netværket kræver for at blive og forblive en optimal medspiller. 

Sig det du gør” & ”Gør som du siger

Den visions-nære leder begrunder alle sine beslutninger ud fra den fastlagte vision og ”den røde tråd”. Ikke kun overfor sig selv og sine nærmeste. Nej, den visions-nære leder kommunikerer alle sine valg og beslutninger ud til hele sit netværk med begrundelser ud fra den valgte vision. Ikke bare ved visionens lancering, ikke kun i skåltaler og ved særlige lejligheder. Nej, det sker hver eneste dag, hele tiden. Hver eneste kommunikation skal gennemsyres af visionens og ”den røde tråds” idégrundlag, både i skrift og tale. Dette bør ske i forbindelse med egne overvejelser og beslutningsprocesser, i det tilfældige møde med medarbejderne samt i forhandlinger med andre aktører. 

Men det er ikke nok, som visions-nær leder, at sige, det du gør. Du skal også gøre, det du siger. Det lyder enkelt og banalt, og alligevel ses mange ledere, at glemme netop det. De taler solen sort, uden efterfølgende handling. Og det ser og opfatter de fleste medarbejdere straks, ligesom de andre aktører, både venner og fjender. Så der er god grund til at tilsikre sig en sømløs og maksimal sammenhæng mellem det sagte og gjorte. Det gælder alle ledere, ja alle aktører, men i særlig grad gælder det for den visions-nære leder.

Fortsat gode visionsdage.

Erik Schwensen, Redaktionschef v. Danske Digitale Medier A/S

OBS! I denne artikelserie på 8 artikler søger jeg at give mine konkrete og bedste bud på, hvordan vi griber visionær tænkning an og for styr på den, så vi reelt, når de mål og visioner, som vi sætter os. Artiklerne er baseret på Visionsbogen ”Derfor er visioner vigtige”, som jeg skrev, drøftede og redigerede i samarbejde med Uffe Steiner Jensen, tidl. borgmester i Fredericia.

1. artikel om ”Derfor er visioner stadig vigtige” udkom den 05. april 2024 her i avisen.nu.

2. artikel om ”Vores Identitet – Hvem er vi?” udkom den 08. april 2024 her i avisen.nu.

3. artikel om ”Menneskers syn på verden” udkom den 10. april 2024 her i avisen.nu.

4. artikel om ”Værdier, etik og adfærd” udkom den 12. april 2024 her i avisen.nu.

Carsten Hänel valgt til DLG’s bestyrelse

0
Carsten Hänel

Torsdag valgte DLG’s repræsentantskab bestyrelsen for de kommende to år. Der blev valgt ét nyt bestyrelsesmedlem, Carsten Hänel. Hänel er et kendt ansigt i Fredericia, hvor han også tidligere har stået i spidsen for Carlsberg Danmark A/S, ligesom han også sidder i Business Fredericias bestyrelse.

Valget fandt sted på koncernens repræsentantskabsmøde i Vejle. Der var genvalg til 12 af de 13 siddende medlemmer af DLG’s bestyrelse, som består af otte ejervalgte medlemmer, to medarbejdervalgte medlemmer og tre eksterne medlemmer. Per Nørgård Sognstrup er nyt ejervalgt medlem af bestyrelsen, mens Lars-Ole Hjorth-Larsen udtræder.

Ved den efterfølgende konstituering blev Niels Dengsø Jensen genvalgt som bestyrelsesformand. Desuden besluttede bestyrelse ved konstitueringen at gå tilbage til at bestyrelsen har to næstformand, som det var tilfældet frem til 2021. Næstformandsposterne blev besat af den siddende næstformand Carl Christian Lei samt Carsten Hänel, der er CEO i Orkla Danmark og har været eksternt medlem af DLG’s bestyrelse siden 2022.

Bestyrelsesformand Niels Dengsø Jensen fremhæver kontinuiteten i bestyrelsen som en styrke i en tid med store strukturelle forandringer.

– Den verden, vi opererer i, er under konstant forandring, og det stiller store krav til os som bestyrelse. Derfor er det vigtigt, at vi har et stærkt hold med et indgående kendskab til forretningen og mangfoldighed i kompetencerne. Det giver os et godt udgangspunkt for den fortsatte udvikling af forretningen, siger Niels Dengsø Jensen og fortsætter:

– Det har hele tiden været tanken, at vi igen skulle have to næstformænd, og jeg er glad for at kunne byde Carsten Hänel velkommen i formandskabet. Med sine mere end 30 års erfaring fra fødevarebranchen og store indsigt i den grønne omstilling har han gode forudsætninger for at være med til at sætte den strategiske retning for DLG.

DLG’s bestyrelse 2024/2026

  • Niels Dengsø Jensen
  • Carl Christian Lei
  • Jens Myhren
  • Jørn Munk
  • Dorte Bak Himmelstrup
  • Thomas Ahrendt
  • Lars Hansen
  • Per Nørgård Sognstrup
  • John Kristensen (medarbejderrepræsentant)
  • Kim Svendsen (medarbejderrepræsentant)
  • Susanne Mørch Koch, CEO i Tivoli
  • Carsten Hänel, CEO i Orkla Danmark
  • Anita Eckardt, direktionsmedlem i Implenia

Analyse: Liberal Alliances spareplaner vil koste titusindvis af medarbejdere i det offentlige på fire år

0

Hvis man gennemfører Liberal Alliances spareforslag i den offentlige sektor, svarer det til, at der i perioden 2026-2030 skal spares 30.000 offentligt ansatte væk, viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). I samme periode øges medarbejderbehovet som følge af aldrende befolkning. Dermed efterlader Liberal Alliances politik et samlet gab på 39.000 medarbejdere.

Liberal Alliance har meldt ud, at partiet vil spare 18 milliarder kroner på administration i den offentlige sektor og på kommunale serviceniveauer i næste valgperiode.

Hvis partiet samtidig dækker det såkaldt demografiske træk, betyder det en reduktion i budgettet på i alt 5 milliarder kroner fra 2026 til 2030.

Det svarer til, at der bliver cirka 30.000 færre offentligt ansatte i perioden 2026-2030.

Det viser ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd på baggrund af data fra Finansministeriet.

Liberal Alliance har meldt ud, at partiet ikke længere vil indføre en 10-procents-besparelse på den offentlige sektor over en 13-årig periode, som det fremgik af partiets 2035-plan. En sådan besparelse havde over en fireårig periode betydet en nedskæring på cirka 19 milliarder kroner.

I stedet vil partiet nu indføre et andet sparekrav på administration og på kommunale serviceniveauer for et beløb i størrelsesordenen 18 milliarder kroner. Dermed lægges der op til besparelser i samme størrelsesorden som i partiets 2035-plan.

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har regnet på konsekvenserne af en nedskæring på 18 milliarder kroner i perioden 2026-2030.

– Det er blevet udlagt sådan, at Liberal Alliance har foretaget et kursskifte i partiets økonomiske politik. Men ser man på de nye meldinger, er det reelt den samme politik, som partiet præsenterede i sin tidligere plan. Det er kun tidshorisonten, der har flyttet sig, siger Gustav Elias Dahl, senioranalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

– Partiet vil stadig gennemføre store skattelempelser, der primært kommer de rigeste danskere til gode, og partiet vil skære kraftigt i den offentlige sektor, siger Gustav Elias Dahl.

I AE’s beregninger forudsættes, at det demografiske træk på 13 milliarder kroner for perioden dækkes, og at budgettet dermed reduceres med i alt 5 milliarder kroner.

Demografisk pres medfører øget behov for medarbejdere

Ved at følge det fulde demografiske træk sikres det, at medarbejdernormeringerne i velfærden holdes uændret over tid. I årene 2026-2030 er der et betydeligt demografisk pres, som betyder, at der skal ansættes flere medarbejdere for at opretholde uændrede medarbejdernormeringer. I årene 2026-2030 kommer der for eksempel 65.000 flere personer over 80 år.

Følger man det fulde demografiske træk, svarer det til en vækst i den offentlige beskæftigelse på cirka 9.000 personer for perioden 2026-2030. Dermed er der et gab på 39.000 medarbejdere, når Liberal Alliances politik sammenlignes med det neutrale udgiftsbehov for perioden.

DMI: Opdeling af Danmark

0
FÆRRE SKADER: Store storme - som den, der er vist her på billedet - var Trekantområdet forskånet for i 2018. Det er blandt årsagerne til, at GF Forsikrings lokale kunder nu får del i et millionstort overskud. (Foto: Sonny Munk Carlsen)

I dagens vejrudsigt ser vi et klart opdelt Danmark. På Fyn og i Jylland kan beboerne forvente en overvejende skyet dag med hyppige perioder af regn og byger. Der er også en mulighed for lokal hagl og torden i disse regioner.

I modsætning hertil vil dagen begynde tørt i resten af landet, inklusiv hovedstadsområdet, med perioder af let til moderat solskin. Bornholm skiller sig særligt ud med en forudsigelse om relativt solrigt vejr. Men, i løbet af eftermiddagen eller til aften vil sydvestlige regnbyger sprede sig til disse områder.

Temperaturene vil variere mellem 7 og 12 grader, hvilket er typisk for årstiden. Vinden vil være mild i dagens start med en svag til let brise fra sydvest. Som dagen skrider frem, kan man forvente en lille opfriskning med vindretninger, der drejer omkring til sydøst. Dette skift kan også medføre en forøgelse af bygeaktiviteten.

Ekspert advarer imod hackere

0

Du bør omgående opdatere dit LG-tv ved at tilgå indstillingerne. Det er den direkte anbefaling fra Leif Jensen, som er ansat hos cybersikkerhedsfirmaet Eset Nordic.

En række sikkerhedsmangler har påvirket adskillige tv-apparater fra den sydkoreanske elektronikproducent. Disse fejl gør det muligt for hackere at tilgå tv’et såfremt det er forbundet til hjemmenetværket.

– Når det ikke nævnes, hvilke tv-modeller der er tale om, skal man hellere tjekke en gang for meget end en gang for lidt, siger Leif Jensen til Ekstra Bladet.

Økodag: Køer på græs kan være fortid

0

I dag er det Økodag og de økologiske køer kommer på græs, mens flere tusinde voksne og børn ser på og er med til at fejre dyrevelfærden i det økologiske landbrug. Men det kan være fortid, hvis ikke økologiens fordele bliver medregnet i Svarer-udvalgets CO2-modeller.

I dag kommer køerne på græs. Økodag er en fest, vi fejrer hvert år, hvor tusindvis af voksne og børn kommer ud på landet og oplever, hvad det gode dyreliv i landbruget er. Nemlig når dyr får lov til at være der, hvor de helst vil være: på græs med åben himmel.

”Det er en glædelig dag, men der hviler også lidt tunge skyer over denne dag, når jeg tænker på fremtiden,” siger Michael Kjerkegaard, forperson for Økologisk Landsforening.

Køer på græs kan være fortid, hvis ikke økologiens fordele bliver medregnet i en CO2-afgift på landbruget.

”I Økologisk Landsforening er vi FOR en CO2-afgift, for vi skal handle på fremtidens udfordringer, men vi råber vagt i gevær, fordi Svarer-udvalgets modeller ikke tilgodeser det, vi som vi økologer allerede byder ind med for at passe godt på klimaet, naturen, grundvandet og dyrene,” siger Michael Kjerkegaard, forperson for Økologisk Landsforening.

Økologisk Landsforening ønsker et mere dækkende klimaregnskab, end det som Svarer udvalget har lagt til grund, og at der kommer samtidige krav til natur og dyrevelfærd, så vi ikke bare får et klimaoptimeret landbrug, men et bæredygtigt landbrug.

”Økologi er en multifunktionel løsning på et bæredygtigt landbrug, der leverer på mere end kun klima. Det er afgørende for os, at de klimatiltag, som en afgift skal initiere, ikke bliver på bekostning af, men i samspil med tiltag, der gavner naturen, vores drikkevand og det gode dyreliv. Derfor er det afgørende for os at få en afgiftsmodel, der har fokus på helheden – og ikke alene på klima,” siger Michael Kjerkegaard.

Økodag er fra 10.00-14.00 over hele landet, hvor de økologiske køer bliver lukket ud på græs kl. 12.00.

Det er stort at være havnedirektør

0
Rune D. Rasmussen, CEO, ADP A/S.

ADP A/S skrev i denne uge videre på ordet “historisk”, da årsregnskabet for 2023 blev præsenteret. Flere gange i løbet af året talte eksperter om omstillinger og tilpasninger, men det blev gjort til skamme flere steder, også i Fredericia, hvor man onsdag præsenterede endnu et rekordregnskab.

CEO for ADP A/S, Rune D. Rasmussen er i stormform, og han smiler. Det har han også grund til efter årsregnskabet, der blev præsenteret onsdag i MESSE C. Han er særligt glad for, at hele organisationen har bidraget til denne vækst, når han fremhæver de særligt stærke resultater i firmaet, herunder også likviditetsgivende aktiviteter. Hans ord afspejler en klar tilfredshed med både den strategiske retning og de operationelle resultater i 2023:

– Først og fremmest er 22 procents omsætningsfremgang utrolig flot, også fordi det dækker hele koncernen og ikke enkelte afdelinger, der trækker frem. Det er det første. Vores likviditetsgivende del af forretningen går også 40 procent frem. Det er sindssygt stærkt og vidner om en sund forretning, siger Rasmussen indledningsvist.

I en tid præget af konstant hurtig forandring, har ADP A/S formået at navigere med succes gennem det turbulente økonomiske landskab.

– Vi laver en god bundlinje, fordi vi har været heldige og dygtige til at ramme trends, markedet, og den økonomi, der er i verden lige nu. Logistikforsyningssikkerhed, eksport, import, søfragt og moderne faciliteter har der været en rigtig høj efterspørgsel på i de senere år, også i 2023. Vi har kunnet stille det til rådighed, hvorfor vi har vundet markedsandele, forklarer direktøren.

Usikkerhed i markederne blev italesat, men de blev også gjort til skamme, når man ser på ADPs indre tilstand og markedsposition. Når direktøren selv sætter ord på, så er han meget stolt over sine kolleger. 2023 var et år, hvor forretningen blev tunet alle steder, og alt blev mere præcist.

– I 2022, da vi så frem mod 2023, var vi lidt nervøse for, om vi var for ambitiøse med hensyn til at nå de samme resultater, men det gjorde vi. Godsmængderne har været som i 2022; containervolumen, som har været hårdest ramt, har ligget på et niveau, der er over markedet. Dertil kommer, at vi i første kvartal af 2024 er kommet endnu stærkere ud på det område. Generelt var vi også selv en smule usikre på, hvor vi ville lande, men det er blevet gjort til skamme. Vi har leveret til UG, fortæller Rune D. Rasmussen og uddyber:

– 2023 er nok det år, hvor tingene for alvor er blevet præcise. Vi tog det første spadestik til Mærskbyggeriet, en milepæl der markerede, at vi er gået fra at spille i Superligaen til at spille på europæisk niveau. Samtidig stiftede vi et selskab sammen med Fredericia Shipping for at drive og udvikle vores containerdrift, også i Taulov – et samarbejde uden fortilfælde i Danmark, hvilket vi er stolte af. Derudover har vi brugt de seneste år på at opnå tilladelse til at udvide havnen med en helt ny containerterminal, hvilket vi er kommet godt fra start med i efteråret 2023, og vi ser frem til at følge udviklingen af projektet i 2024.

Den historiske rejse er på ingen måde slut. Den fortsætter, forsikrer havnedirektøren, der ser ind i 2024 med en virksomhed i flor på alle områder.

– Udsigten for 2024 viser, at havneudvidelsen er i fuld gang. Det næste store punkt er, at ADP IE vil blive en succes. Vi har ventet på forudsætningerne for, at CO2 og brint kan blive til levedygtige businesscases, der kan gavne Fredericia, og det begynder vi at se ske nu. Jeg tror faktisk, at julegaven i 2024 vil være realiseringen af ADP IE. Det er stort at være havnedirektør i ADP. Hvert år er mere spændende end det forrige, og at kunne levere konkrete forandringer og have indflydelse på, hvordan tingene vil se ud om 20, 30 og 40 år, er virkelig fantastisk, siger Rasmussen.

På ejendomsområdet har stigende renter og usikkerhed været med til at bremse dele af projekterne i Taulov Dry Port op, men i 2024 mærker virksomheden en forsigtig optimisme, derudover er det stort fokuspunkt at lejet de sidste kvadrater meter ud de kommende år.

– Vi mærker en forsigtig optimisme. Vi har helt klart været igennem et halvt års tid med færre forespørgsler og forhandlinger end tidligere år, hvilket naturligt skyldes usikkerheden i markedet. Men nu ser det ud til, at forespørgslerne og forhandlingerne er ved at vende tilbage. Det er derfor også et vigtigt fokuspunkt for os at få lejet de sidste kvadratmeter ud, så Taulov kan få et godt 2025 og 2026, lyder det fra Rasmussen, der er glad for de tilbagemeldinger de nuværende kunder er kommet med:

– Noget af det, der går igen fra vores kunder, er værdsættelsen af vores placering og vores evne til at udvikle og forandre os, at vi er med hele vejen igennem værdikæden og vores mod til at tænke internationalt, selv i lille Danmark. Vi kan være en solid strategisk sparringspartner på et professionelt niveau. Dette har vores kunder nydt godt af og værdsætter højt. Derfor er det afgørende, at vi fortsætter på denne kurs, for det har vist sig at fungere for vores kunder.

ADP A/S har de senere været stærke i markedsføringen af multimodaltransport, hvor Fredericia er den perfekte lokation, og i 2023 kom transporten også på skinner. Han slår samtidig fast, at man er klar til at tage et større ansvar for de grønnere transportløsninger, men det kræver politisk handling.

– I 2023 begyndte vi også at flytte containere mellem havnen og Taulov via bane. Det er dog en politisk kæphest, at økonomien i banetransporten på især de korte strækninger i Danmark er utilstrækkelig. Derfor er vi i dialog med politikerne om, at hvis vi skal påtage os et ansvar for grønnere transportløsninger, såsom elektrificering og produktion af strøm, som vi kan levere tilbage til elnettet til en fair pris, kræver det passende rammer. Vi arbejder derfor også for at fremtidssikre disse rammer, så de bliver mere tidssvarende, fortæller Rune D. Rasmussen.

Politisk handling er central i disse år, hvor afkørsel 59 er realiseret og afkørsel 61 om lidt bliver realiseret.

– Fremtidssikring er essentiel. Vi er heldige at have en fremadskuende kommune. Afkørsel 59 var en vigtig og stor sejr; det var første halvleg. Afkørsel 61 er anden halvleg, som sikrer, at vi har infrastrukturen til at realisere de store ambitioner inden for logistiksektoren. Selvom det kan være vanskeligt at være midt i det hele, når forandringerne sker, vil det efterfølgende vise sig at være til stor gavn

OK køber halvdelen af Coop

0

OK køber en del af Coop Danmark. I en historisk aftale mellem Coop amba og energiselskabet OK tilføres Coop Danmark to milliarder DKK i ny kapital. Kapitalindsprøjtningen skal sikre Coop Danmarks udfordrede økonomi samt styrke Coop Danmarks investeringsevne. Med aftalen får OK bestemmende indflydelse over Coop Danmark.

Efter seks måneders forhandling fremlægger Coop amba og OK nu en aftale, der sikrer dagligvarekoncernens økonomi og atter kan gøre Coop Danmark konkurrencedygtig og lønsom. Aftalen er indstillet til endelig beslutning på Coop ambas landsrådsmøde fredag den 19. april.

– Med OK har Coop Danmark fundet den helt rigtige partner. OK har en stærk økonomi, vi har begge rødder i andelsbevægelsen, og vi samarbejder allerede omkring OKs tank- og el-lade stationer. Derudover kommer OK med stærke kompetencer på dagligvarehandel, siger Coop Danmarks CEO Kræn Østergaard Nielsen, der har stået i spidsen for forhandlingerne fra Coop Danmarks side.

Som en del af aftalen tilfører parterne Coop Danmark to milliarder kroner, der skal styrke virksomhedens eksisterende dagligvare brands SuperBrugsen, Kvickly, Brugsen og 365discount. Pengene fra Coop amba, der er foreningen bag Coop Danmark, kommer blandt andet via frasalg af en del af foreningens aktiver, herunder Coop Bank.

Aftalen betyder i grove træk, at Coop amba og OK får et 50/50 ejerskab, men OK får bestemmende indflydelse over Coop Danmark uanset ejerandele. Afhængigt af udviklingen kan ejerandelene komme til at variere.

– Aftalen sikrer ro om Coop Danmarks økonomi – og dermed også om de mange OK-stationer, ladestandere og vaskehaller, som i mange tilfælde ejes og drives på franchisebasis af Coop Danmark eller de selvstændige Brugsforeninger. Og så tror vi på, at kapitaltilførslen og partnerskabet kan bidrage til, at Coop Danmark finder tilbage til kernen i det at drive en sund dagligvarevirksomhed centreret om de klassiske og stærke Coop-brands, siger OKs CEO Michael Løve, der selv har en fortid som direktør for Netto, SuperBrugsen og Storbritanniens største byggemarkedskæde B&Q.

Aftalen indebærer blandt andet, at der skal indføres enklere beslutningsgange i Coop Danmark, så evnen til at omstille og udvikle virksomheden accelereres. Aftalen ligger derfor i naturlig forlængelse af Coop Danmarks nye governancestruktur, hvor ledelsesretten over forretningen entydigt vil ligge i bestyrelsen i Coop Danmark A/S.

Pernille Skipper, der de facto er fredsvalgt som ny formand for Coop amba og derfor tiltræder som ny formand på Coops ambas landsråd den 20. april, siger om aftalen:

”Foreningens grundlæggende opgave er at sikre gode dagligvarer til danskerne, og derfor er det helt naturligt, at foreningen må være til for forretningen. Det er førsteprioritet. Samtidig er vi heldigvis også enige om, at der ikke findes et Coop Danmark, som vi ønsker det, uden andelsforeningen, og at en tydeligere forening og mere opmærksomhed om de værdier, der gør Coop til noget særligt, også gavner forretningen”.

I forbindelse med aftalen har parterne udarbejdet et forståelsespapir med titlen ”Forenet om Forretning”, der formulerer rammerne og en fælles forståelse for det fremtidige samarbejde mellem foreningen og forretningen.

”Coop amba skal med sine to millioner medlemmer være med at sikre og underbygge, at Coop Danmark bliver lønsom og aktiverer den potentielt set mest loyale og engagerede kundekreds i kongeriget. Det kræver forandringer i både forretningen og foreningen, som jeg vil arbejde for bliver styrket som en moderne, aktiv udadvendt og synlig aktør,” siger Pernille Skipper.

”Dette er en historisk aftale, der kræver en betydelig tro på, at vi kan vende Coop Danmark som forretning. Men vi har så mange værdi- og ejermæssige sammenfald, at matchet ikke kunne være bedre. Jeg er overbevist om, at vi sammen kan skabe en lønsom fremtid til fordel for både Coop Danmark og OKs cirka 11.000 andelshavere,” siger Flemming Rasmussen, der udover at være bestyrelsesformand for OK amba indtil for nylig var direktør i Ribe og omegns Brugsforening igennem mange år.

Coop Danmarks regnskab for 2023 er endnu ikke færdigt, men allerede nu står det klart, at regnskabet ikke bliver tilfredsstillende og på niveau med regnskabet for 2022. Regnskabet forventes offentliggjort sidst i april.

Coop Danmarks bestyrelsesformand Jeff Gravenhorst, der tiltrådte som formand den 1. oktober 2023 for at skabe et tydeligere fokus på forretningen, siger om fremtiden for Coop Danmark:

– Vi har det seneste år gennemført store og nødvendige forandringer i Coop Danmark, men vi har brug for langsigtede investeringer og ro til at gennemføre en grundlæggende omstilling. Med den nye aftale får vi både ro om økonomien, vi kan fortsætte vores effektiviseringer, og når aftalen forhåbentlig er stemt igennem af landsrådet og godkendt af konkurrencemyndighederne, vil vi sammen med OK gennemføre en gennemgribende omstillingsplan.

I forbindelsen med aftalen vælges en ny bestyrelse, som tiltræder når Coop ambas landsråd og konkurrencemyndighederne har godkendt aftalen.

Jeff Gravenhorst fortsætter som formand, mens CEO i OK Michael Løve indtræder som næstformand. Herudover kommer bestyrelsen til at bestå af CFO i OK Thor Skov Jørgensen samt to medlemmer af Coop ambas bestyrelse, som vælges i starten af maj. Yderligere to medlemmer udpeges af OK, ligesom den fremtidige bestyrelse også får fire medarbejderrepræsentanter som medlemmer.

– Bestyrelsen bliver tilført markante kapaciteter indenfor dagligvarehandel, og dermed får Coop Danmark en bestyrelse, som kan drive den turnaround, forretningen skal igennem i de kommende år, siger Jeff Gravenhorst

Udover kapitaltilførslen er der i forbindelse med aftalen forhandlet en ny bankaftale med de fire banker, som indgår i Coop Danmarks eksisterende banksyndikat.

Som led i fokuseringen på kerneforretningen og de eksisterende stærke brands indstilles udrulningen af nye dagligvarebutikker under navnet Coop-kæden.

– Vores erfaringer viser, at kunderne foretrækker SuperBrugsen og Kvickly. Det tager vi konsekvensen af og sætter nu fuld fokus på vores kendte brands. Det betyder også, at de tilbageværende Irmabutikker bliver til SuperBrugsen i stedet for til Coop-kædebutikker,”forklarer CEO Kræn Østergaard Nielsen.

I forbindelse med aftalen har Kræn Østergaard Nielsen besluttet at træde tilbage, så snart aftalen er på plads.

– Jeg er glad og lettet over, at vi sammen med OK har fået landet denne betydningsfulde og afgørende aftale, der sikrer Coop Danmarks fremtid. Men jeg er også overbevist om, at det er bedst, at Coop Danmark får en ny CEO med ny energi og nye perspektiver, når aftalen er helt på plads, siger han.

Den beslutning respekterer Michael Løve, CEO i OK.

– Kræn og jeg har tidligere arbejdet tæt sammen, da vi begge var ansat i Coop, og ligesom dengang har vi haft et stærkt samarbejde om at lande en aftale. Jeg forstår fuldt ud Kræns beslutning og har kun respekt for hans måde at gøre det på i situationen.

Bestyrelsesformand i Coop Jeff Gravenhorst takker Kræn Østergaard for hans mangeårige indsats for Coop.

– Kræn er en holdspiller, og for ham er målet aldrig ham selv. Jeg har på nærmeste hold oplevet hans dedikerede indsats og stålsatte vilje til at finde en løsning på Coops udfordringer. Det er lykkes med denne aftale, og det vil jeg gerne sige Kræn en stor tak for.

Jeff Gravenhorst indtræder som arbejdende bestyrelsesformand, indtil en ny CEO er fundet.

Værdier, etik og adfærd

0

Vores værdier, etik og adfærd bør præge formuleringen og virkeliggørelsen af den vision, vi ønsker for vort samfund, vores virksomheder, kommuner og fællesskaber. I denne 4. artikel i serien om ”Derfor er visioner stadig vigtige” skriver jeg om de for mig mest afgørende værdier, samt den tilhørende etik og den adfærd. Værdier, etik og adfærd der er med til at forme og give brændstof til den vision, som vi ønsker at udleve.

Formuleringen og udlevelsen af vores fælles værdier hjælper og støtter os på vejen til den vision, som vi ønsker os. De er ledetråde for vores etik og adfærd, altså den måde, som vi udvikler vores liv på. De er afgørende for vores visions succes. Ligesom vores identitet (hvem vi er) og vores syn på verden (Menneskers syn på verden), som jeg har skrevet om tidligere.

De otte værdier

Vi finder nogle af de helt fundamentale værdier i Den Danske Grundlov fra den 05. juni 1849 med efterfølgende justeringer. Vi finder også dele af vores værdisæt i en række internationale konventioner og aftaler, som løbende sættes til debat.

Men vi finder også værdierne i hverdagen, i måden vi opfører os på og i den måde vi kommunikerer på. Og meget af det gør vi ubevidst, selvom Corona-krisen og Ukraine-krisen har løftet sløret for og synliggjort flere af vores ”glemte” værdier.

Et jævnligt eftersyn og en stadig fornyelse af vores fælles værdier er uhyre vigtig. Det bør ske gennem en frugtbar dialog og gennem en synliggørelse af de værdier i hverdagens etik og adfærd, som vi ønsker at bære videre til de næste generationer. Her kommer de værdier, som jeg finder er meget afgørende for vores visioners succes.

Ærlighed

Ærligheden gælder både overfor dig selv og andre. For hvis du ikke er ærlig overfor dig selv, hvordan vil du så kunne styre ærligheden overfor andre. Jeg fastholder således ærlighed som en grundlæggende værdi. Jeg er nemlig overbevist om, at hvis vi er i stand til at ”hælde mere ærlighed” ind i samfundet, organisationen eller virksomheden, så vil vi stå med en vigtig ingrediens og med et i iørefaldende ”soundtrack” til vores ønskede samfunds- og eller virksomhedsmodel.

Loyalitet

Det handler om loyalitet overfor den til en hver tid stillede opgave ud fra den funktion, som man er ansat i. Det er opgaven, som vi bliver nødt til at fastholde i centrum for vores medarbejdervirke og/eller ledervirke. Det gælder om, at holde fokus på netop det, også når du bliver udfordret af din egen chef i forhold til opgaveløsningen. Her hænger loyaliteten tæt sammen med ærligheden, som beskrevet ovenfor.

Initiativ

Grib og fasthold initiativet, og gør det kontinuerligt. Bevar og udvikl et afbalanceret handlings- og svarberedskab. Afvent aldrig en ordre. Hvis din chef eller foresatte myndighed ikke rammesætter din opgaveløsning, er det bare et tegn på, at de forventer, at du selv gør det. Benyt enhver ledig stund til at tænke fremad. ”What if – What Next”, som general Gunner Lange sagde til mig – igen og igen – når jeg, som stabschef, lige havde afsluttet 3. stabsmøde ved Divisionsstaben tilbage omkring årtusindskiftet.

Handlekraft

Gennem opbygning af tilstrækkelig handlekraft, rettidigt at skabe de ”bedst mulige løsninger” for helheden. Når initiativer er taget, så skal de følges op af den nødvendige handlekraft for at bære holdbare løsninger i mål, effektivt og rettidigt. Initiativ og handlekraft går således hånd i hånd.

Retfærdighed

Vores samfund skal bygge på retfærdighed over for alle samfundsborgere. Det vil sige, at alle samfundsborgere skal stilles lige over for vedtagne love. Det gælder høj og lav, uanset race, religion, køn og det gælder uanset, hvilken økonomi du råder over. Retfærdighed er tæt forbundet med værdien ærlighed.

Tillid

Tillid er en afgørende værdi i det danske samfund. Tillid mellem mennesker spiller en kæmperolle. Din hverdag og dit liv bygger på tillid: at du har tillid til at vuggestuen passer på dine børn, at du har tillid til at din familie hjælper dig om nødvendigt, at du har tillid til at lægen hjælper dig, hvis du bliver syg, at du har tillid til, at du får den vare, som du bestiller i Internet butikken, at du har tillid til din kollega på arbejdet, at vi har tillid til vore politikere, erhvervslivet, myndigheder og styrelser. ”Corona-krisen” har understreget, at tillid er en afgørende værdi for et samfund og dets indbyggere.

Frihed under ansvar

Begrebet kan vi med fordel gentænke med en endnu bedre balance mellem ”frihed” og ”under ansvar”, hvor det første måske netop nu synes tilsidesat til fordel for det sidste. Hvad er det for et ansvar, som hver enkelt af os har som samfundsborger, både lokalt og globalt? Og hvilken frihed giver det ansvar os herefter? Rækkefølgen er betydningsfuld.

At bidrage efter evne

Evne forpligterer stadig et meget rammende udtryk for et nødvendigt værdisæt i ”det ønskede samfund”. Det forudsætter, at vi skaber rammebetingelserne for, at den enkelte kan bidrage efter evne. På den måde fremmer vi anvendelsen af samfundsborgernes styrker frem for at fokusere på svaghederne. Alle har noget at bidrage med.

Vores etik og adfærd

I debatterne omkring Det Ønskede Samfund er flere andre værdier sat i spil: Værdier som tryghed, ordentlighed, ordholdenhed, ytringsfrihed, respekt for andre, offentlighed i forvaltningen og mange flere. Det er i kombinationen og afvejningen af værdierne, og det er bevidstgørelsen og samtalerne om værdierne, der skaber fællesskabet i et værdibaseret samfund, som giver meningen i og med livet. Temaer som: prioritering af værdier, værdidilemmaer, risikovillighed, etik, forpligtelsen til at være med i dialogen om udviklingen af vort samfund og whistleblower-ordning m.v. er også blevet vent i debatten, ligesom bevidstgørelsen og anvendelsen af værdisættene i den dag lige samtale mellem mennesker også er blevet diskuteret.

Værdidebatten er derfor fortsat vigtig. Endnu vigtigere er det også at koble vores værdier sammen med den etik og adfærd, som vi udøver hver eneste dag. Etik forstås generelt som nogle filosofiske grundregler for ønskelig menneskelig adfærd, ligesom moralsk opførsel anvendes om, hvad vi anser for sømmeligt og rigtigt for menneskelig handlen. Hvad der er rigtigt, hvad der er forkert, godt eller ondt og så videre. Vigtigst er dog ikke samtalen, men den konkrete handling på baggrund af de fælles værdisæt.

Begrund din adfærd. En opfordring til alle skal lyde: Begrund altid din daglige handlinger og adfærd og adfærdsmønstre ud fra de værdier, som du/I ønsker at leve jeres liv efter. Det gælder alle mennesker, både som almindeligt menneske, som leder overfor dine og andres medarbejdere, som forældre overfor jeres børn.

Afrunding

Vores fælles og individuelle værdier, etik og moral og den tilhørende adfærd er rammesættende for vores visions succes, ligesom vores identitet og syn på verden er det.

Fortsat god visionsdag.

Erik Schwensen, Redaktionschef v. Danske Digitale Medier A/S

OBS! I denne artikelserie på 8 artikler søger jeg at give mine konkrete og bedste bud på, hvordan vi griber visionær tænkning an og for styr på den, så vi reelt, når de mål og visioner, som vi sætter os. Artiklerne er baseret på Visionsbogen ”Derfor er visioner vigtige”, som jeg skrev, drøftede og redigerede i samarbejde med Uffe Steiner Jensen, tidl. borgmester i Fredericia.

1. artikel om ”Derfor er visioner stadig vigtige” udkom den 05. april 2024 her i avisen.nu.

2. artikel om ”Vores Identitet – Hvem er vi?” udkom den 08. april 2024 her i avisen.nu.

3. artikel om ”Menneskers syn på verden” udkom den 10. april 2024 her i avisen.nu.

Fyret forsvarschef truer med at sagsøge

0
(Foto: AVISEN)

Den tidligere danske forsvarschef, Flemming Lentfer, er klar til at tage retlige skridt mod Forsvarsministeriet efter sin fyring, hvilket han betegner som usaglig. Det skriver TV2.

I et brev modtaget af Forsvarsministeriet fredag morgen fra Lentfers advokat, Torben Koch, udtrykkes det klart, at der ikke er nogen saglig begrundelse for afskedigelsen. – Min klient bestrider fuldstændigt, at der foreligger blot skygge af saglig begrundelse for eventuelle senere disciplinære skridt overfor min klient, i sidste instans afsked, skriver Koch.’I et brev modtaget af Forsvarsministeriet fredag morgen fra Lentfers advokat, Torben Koch, udtrykkes det klart, at der ikke er nogen saglig begrundelse for afskedigelsen.

Dette juridiske skridt kommer efter Lentfer onsdag sidste uge blev fyret og hjemsendt af forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V), med begrundelsen at der ikke længere var tillid til hans evner. Fyringen skete i kølvandet på en række kontroversielle sager, herunder svigtende forsvarssystemer under et droneangreb i Det Røde Hav den 9. marts, og forsinkelser samt omkostningsoverskridelser ved køb af ildstøttesystemer fra israelske Elbit.

I et notat fra Lentfer selv, beskrives mødet, hvor han blev fritaget for tjeneste, som pludseligt og uden forudgående klar besked om indholdet.

– Forsvarsministeriet har besluttet at indlede en personalesag, idet ministeriet og forsvarsministeren ikke længere har tillid til, at du er egnet til at bestride den vigtige og tillidskrævende stilling som forsvarschef, står der i notatet.

Lentfer kritiserer også den måde, hans fyring blev håndteret på, og sammenligner det med en bortvisning snarere end en regulær tjenestefritagelse, da han blev eskorteret ud og frataget adgang til arbejdsmidler og personlige filer øjeblikkeligt. Trods dette fik Lentfer mulighed for at tage afsked med sine medarbejdere.

Forsvarsminister Troels Lund Poulsen har indtil videre afholdt sig fra at kommentere sagen yderligere, idet han henviser til, at det er en personalesag.