6.9 C
Copenhagen
søndag 14. december 2025

Ni ud af ti bilister er imod skrald i vejkanten, men…

0

… Alligevel måtte Vejdirektoratet sidste år fjerne mere end 700 tons affald langs statsvejene. En ny kampagne skal nu få bilisterne til at tage ansvar for deres eget skrald.

Er det okay at sende papkruset på en flyvetur ud af bilvinduet, når man har drukket sin to go-kaffe? Spørger man de danske bilister, er svaret et rungende nej.

I en rundspørge, som Verian har lavet for Vejdirektoratet, svarer 91 procent, at det er meget forkert at smide affald ud af bilen, så det havner på vejen, i rabatten eller naturen. I samme undersøgelse svarer 87 procent, at de aldrig smider affald ud af bilen.

Alligevel ender massevis af skrald i vejkanterne, og sidste år måtte Vejdirektoratet fjerne mere end 700 tons affald langs statsvejene. Det svarer rundt regnet til 100 millioner papkrus, som stablet ovenpå hinanden ville kunne danne et cirka 9.000 km højt tårn. De tal ærgrer transportminister Thomas Danielsen.

– Vi har tæt på 8000 kilometer vejside langs statsvejene. Mit mål er, at det skal blive til gode levesteder for insekter i takt med, at vi bygger og renoverer veje. Vejsiderne er en oplagt mulighed for at skabe vild natur, der både er insektvenlig, praktisk og flot at se på, og derfor er det ærgerligt, når der bliver smidt skrald, siger Thomas Danielsen.

Hos Vejdirektoratet så man også meget gerne, at skraldet endte i skraldespanden og ikke i vejkanten.

– Det er en enorm mængde skrald, der hvert år ryger ud af bilvinduerne og ender i vejkanten. Det står jo lidt i kontrast til, at så stor en del af bilisterne svarer, at det kunne de aldrig finde på at gøre, siger specialkonsulent Charles Lykke Hansen fra Vejdirektoratet.

For at komme de store mængder skrald til livs relancerer Vejdirektoratet nu kampagnen – Tak for ingenting… i vejkanten, der skal huske trafikanterne på, at de selv må tage ansvar for deres eget skrald. Det fortæller Charles Lykke Hansen:

– Det kræver så lidt og det betyder så meget for både miljøet og for alle os andre, der skal se på skraldet i vejkanten. Det er jeg sikker på, at de bilister, der smider affald ud af vinduet, også inderst inde kan se. Desuden koster det jo også penge at få det ryddet op, siger han.

I Vejdirektoratets kampagnefilm ender hovedpersonen med at spise sit skrald, for at det ikke skal ende i vejkanten. Men så langt behøver man naturligvis ikke at gå, fortæller Charles Lykke Hansen:

– Det kræver ikke andet, end at bilisterne bruger den næste skraldespand, de kommer til, om det så er derhjemme eller ved deres næste stop. Sværere er det jo ikke, siger han.

Vokseværk i Børnecancerfonden: indsamlede 72 mio. kr. i 2023

0

Børnecancerfonden opnåede i 2023 en indsamling på 72 mio. kr. Det er det bedste resultat i fondens historie.

I dag har Børnecancerfonden offentliggjort årsrapporten for 2023, og de samlede indtægter steg med 10 mio. kr. i forhold til året før.

Øgede arveindtægter samt succes med indsamlingsdagen #FodboldtrøjeFredag bidrog væsentligt til denne vækst. Team Rynkeby forblev den største bidragsyder, imens nyere samarbejdspartnere som Flying Tiger Copenhagen øgede deres engagement og bidrag.

– Vores flotte 2023 er et udtryk for overvældende støtte fra private donorer, virksomheder, fonde og samarbejdspartnere. Vi har fået flere stærke og interne kompetencer, som skal fremtidssikre fonden, og vi har fortsat fokus på at få pengene ud at arbejde hurtigt – til gavn for børn med kræft, lyder det fra Børnecancerfondens direktør, Marianne Benzon Nielsen.

Stigende behov for støtte trods rekordår
Børnecancerfonden støttede 69 projekter inden for forskning, familiestøtte og oplysning med 53,8 mio. kr. samt omkostninger til formålsbestemte projekter. Det bidrager til at fremme forskningen og forbedre vilkårene for børn og unge med kræft. Herudover er der hensat 18,6 mio. kr. bl.a. fra donationer i årets sidste måneder.

Antallet af ansøgninger om støtte fra forskere nåede også et rekordniveau i 2023 og steg med 31 %, hvilket vidner om et stigende behov for støtte til den vigtige forskning i børnekræft.

– Forskning er afgørende for at sikre, at færre børn dør af kræft, og at flere overlever uden senfølger. Selvom flere børn i dag overlever kræft, kæmper mange med langvarige senfølger, som påvirker både dem og deres familier i mange år. Derfor er der fortsat et stort behov for yderligere støtte, forklarer Marianne Benzon Nielsen.

Et fantastisk 2023 med mange aktiviteter og indsamlinger
I 2023 kunne børn med kræft og deres søskende for første gang deltage i en helt særlig DGI Fodboldskole kun for børn med kræft. RESPECT-projektet blev et permanent tilbud og sikrer, at børn og unge med kræft kan opretholde kontakten til deres skole og undervisning samt få besøg af to klassekammerater som deres ambassadører, imens de er indlagt. Hjernetegn-kampagnen blev lanceret, som skal hjælpe læger og sundhedsprofessionelle med at vurdere børn og unge med symptomer på en hjernetumor.

Børnecancerfonden afholdt en stor forskningsdag med fokus på fremtidens unge forskere og Henrik Hertz’ Forskningslegatet på 250.000 kr. blev tildelt overlæge René Mathiasen fra Rigshospitalet for hans dedikation til forskning og behandling af børn med hjernetumorer.

Der var stor aktivitet over hele landet med indsamlinger, støtteløb fra FundRacers og forskellige arrangementer på landets fire børnekræftafdelinger. Og der var #Gribbolden, Sportscar Event og meget mere sammen med stærke samarbejdspartnere.

Tyske favoritter vandt igen

0

Dagens EM-kampe var præget af spænding og tæt konkurrence, med to ud af tre opgør, der endte uafgjort. Både Kroatien og Schweiz leverede stærke præstationer og satte deres modstandere under betydeligt pres, men formåede ikke at sikre sejren, hvilket resulterede i uafgjorte resultater for begge hold. Tyskland, derimod, viste deres klasse ved at dominere kampen mod Ungarn og sikrede en overbevisende sejr.

Den første kamp stod mellem Kroatien og Albanien. Begge hold var under pres efter at have tabt deres første opgør ved EM-slutrunden, men Kroatien måtte påtage sig favoritværdigheden. Albanien kom godt fra start og viste stor kampgejst, og de kom stik imod spil og chancer i front i første halvleg. I anden halvleg vendte imidlertid. To kroatiske scoringer sendte dem i ekstase, og det lugtede af en sejr, men sådan skulle det ikke gå. I kampens overtid fik Albanien bolden i netmaskerne og sikrede sig 2-2.

Tyskland levede endnu en gang op til deres favoritværdighed og sikrede sig en imponerende 2-0 sejr mod Ungarn. Kampen var dog mere spændende end resultatet måske antyder. Ungarn viste sig som en stærk modstander og var flere gange tæt på at bringe sig foran. Tysklands stjernemålmand Manuel Neuer måtte virkelig træde i karakter og leverede adskillige spektakulære redninger, som holdt Ungarn fra at score. På trods af det tyske holds dominans og mange chancer manglede de den sidste skarphed i deres afslutninger, som kunne have resulteret i en endnu større sejr.

I onsdagens sidste kamp skuffede Schweiz mod Skotland, som på den anden side sikrede sig et livsvigtigt point. Skotterne startede stærkt og kom foran tidligt i kampen, hvilket satte Schweiz under pres. Schweiz formåede dog at svare igen hurtigt i første halvleg med en udligning, der bragte dem tilbage i kampen.

https://www.philips.dk/c-m-so/tv

Anden halvleg levede ikke helt op til forventningerne, og spillets kvalitet var generelt lavere. Schweiz havde flere muligheder for at tage føringen, men deres manglende effektivitet foran mål kostede dem dyrt. Trods flere chancer lykkedes det ikke for dem at få bolden i nettet igen. Skotland forsvarede sig godt og holdt stand mod det schweiziske pres, hvilket resulterede i en uafgjort kamp.

Lang ventetid kan holde personer med arbejdsskader væk fra arbejdsmarkedet

0

Manglende koordinering og lange ventetider kan betyde, at personer kan have svært ved at forstå deres arbejdsskadesag. Det manglende overblik over sagen kan bidrage til, at de mister tilknytningen til arbejdsmarkedet.

En faldulykke eller en arbejdsrelateret stresssygemelding. Der bliver hvert år i gennemsnit anmeldt og behandlet over 50.000 arbejdsskader i Danmark. Langt de fleste personer med en arbejdsskade vender hurtigt tilbage på job igen, men der er også nogle, der ikke vender tilbage til arbejdsmarkedet. Netop den udfordring belyser en ny rapport fra VIVE.

VIVE har undersøgt, hvad den lavere arbejdsmarkedstilknytning kan skyldes, og hvordan en manglende koordination mellem forskellige aktører, som håndterer en arbejdsskade, kan bidrage til, at en person ikke vender tilbage til arbejdsmarkedet efter en arbejdsskade.

Tal fra Beskæftigelsesministeriet viser, at beskæftigelsen blandt personer, som rammes af en arbejdsulykke, falder efter ulykken, og kun halvdelen er i ordinær beskæftigelse 5 år efter.

– De forskellige aktører har betydning for, om personer vender tilbage til arbejdsmarkedet. Med andre ord kan manglende koordinering og uforståelig kommunikation tage pusten fra nogle borgere, og det kan betyde, at de ikke vender tilbage til arbejdet igen, siger Helle Holt, der er seniorforsker i VIVE. 

Desuden peger resultaterne på, at opbakning fra arbejdsgiveren kan være medvirke til, at flere vender tilbage efter en arbejdsskade.

Aktører i arbejdsskadesager:

  • Den tilskadekomnes arbejdsgiver
  • Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
  • Jobcentres sygedagpengekontor
  • Fagforeninger
  • Arbejdsgivernes forsikringsselskaber
  • Familie og øvrige netværk
  • Sundhedssystemet og egen læge
  • Arbejdsmedicinske klinikker

Ikke samme syn på samme sag

Rapportens analyser peger på, at de mange aktørers forskellige syn på en arbejdsskadesag kan betyde, at den tilskadekomne mister overblikket.

– Det gælder for eksempel, når en fagforeningsrepræsentant siger noget andet end en sagsbehandler i jobcenteret, når arbejdsgiverens forsikringsselskab klager over en afgørelse, eller når ens egen læge siger ét og sagsbehandleren i jobcenteret noget andet, forklarer Helle Holt.

På baggrund af analysen har forskerne identificeret fire opmærksomhedspunkter, som skal understøtte det videre arbejde med udfordringen:

  • Skab bedre overblik ved letforståelig kommunikation og forventningsafstemning i forhold til både arbejdsskade- og sygedagpengesagen
  • Inddrag arbejdsgiveren tidligt, så det sikres, at medarbejderen beholder sit job, for eksempel ved at tilpasse arbejdsopgaverne
  • Sikre en bedre koordinering mellem de involverede aktører ved eksempelvis rundbordssamtaler og faste kontaktpersoner
  • Fokusér på at nedbringe ventetider i sundhedssystemet og i arbejdsskadesagen.


Ombygning Nymarkshuset vil styrke anbringelsestilbud

0

Nymarkshuset i Fredericia, der i dag fungerer som støtteophold for børn og unge med psykiske funktionsnedsættelser, foreslås ombygget for at kunne tilbyde en bredere vifte af ydelser, herunder kortvarige og midlertidige anbringelser, botilbud, akutanbringelser, gruppetilbud og samvær.

Denne udvidelse vil gøre det muligt for flere børn og unge at blive i deres nærmiljø, hvilket understøtter intentionerne i den nye Barnets Lov om at anbringe børn tættere på deres kendte omgivelser for at fremme stabilitet og kontinuitet i deres liv.

En ombygning af Nymarkshuset vil forbedre mulighederne for tættere opfølgning på børnenes og de unges udvikling samt skabe økonomiske besparelser gennem mere effektiv personalebemanding og reducerede kørselsudgifter. Samtidig vil de nuværende aktiviteter på Anders Billes Vej kunne flyttes til Nymarkshuset, hvilket frigør den bygning til salg.

Den økonomiske analyse viser, at en investering på 5,8 mio. kr. vil kunne tjene sig hjem på tre år ved at reducere omkostningerne ved eksterne anbringelser. Det samlede driftsbudget for Nymarkshuset estimeres til 16 mio. kr. årligt ved en belægningsprocent på 95%. Indtægter fra salg af pladser til andre kommuner vil yderligere styrke økonomien.

Sagen var oppe at vende på et byrådsmøde, hvor et enigt byråd, efter formand for Børne- og Skoleudvalget, Ole Steen Hansens oplæg om sagen, godkendte sagsindstillingen med at ombygge Nymarkshuset.

– Vi har taget et skridt i den rigtige retning. Vi gør noget for at gøre det billigere og bedre for børn og unge. Ved at hjemtage nogle børn og unge, kan de være der, indtil vi kan se, hvad der skal ske. Vi kan vurdere, hvad der skal gøres, og vi kan gøre det billigere. Vi kan spare rigtig mange penge på det, og jeg tror, vi kan gøre det bedre. Det er en vindersag. Det handler om, hvor stor kommunen er. Appelsinen faldt ned i turbanen, og tak for det, sagde Ole Steen Hansen.

Dermed har Fredericia Byråd godkendt at afsætte 5,8 mio. kr. til ombygningen af Nymarkshuset, så det fremover kan fungere som et kombineret botilbud, anbringelsessted og støttetilbud, inklusive mulighed for akutanbringelser, samvær og gruppetilbud. Besparelser, der opnås gennem denne investering, vil blive indregnet i den fremtidige økonomiske balance på området.

Udvalgsformand træt af hærværk

0

I forbindelse med markeringen af 175-året for 6. juli er der opsat pynt rundt omkring i Fredericia centrum. Noget af det er blevet ødelagt og andet stjålet. Det ærgrer Susanne Eilersen (O).

5.-6. juli-festlighederne løber snart af stablen, og forberedelserne har været i gang længe. Fornylig er der blevet opsat pynt i byen som følge af det.

Det er blevet positivt bemærket af de forbipasserende, der har kunnet se både en ren by og en by, hvor der er gjort noget ud af det med pynt. Nu er der dog sket flere episoder, der har fået formanden for Bosætnings- og Turismeudvalget, Susanne Eilersen, til at komme med en opfordring.

– Der er mange, ligesom mig, der synes, byen fremstår flot og pæn i forbindelse med jubilæet. Men jeg har selv set og oplevet, at noget af det er ødelagt og andet stjålet. Det er jeg rigtig ked af, fordi hvis vi vil have en by, der fremstår pæn til festlighederne, så skal vi holde øje med det selv, og selvom man drikker øl til fodbold, skal man ikke ødelægge det. Jeg opfordrer alle til, at vi skal have en pæn by og have selvjustits og behandle tingene ordentligt, siger Eilersen.

Festlighederne i forbindelse med 5. og 6. juli har fået et nøk i år. Det sker, da det er 175-året for, at de danske soldater sejrede over de slesvig-holstenske styrker, og siden dengang har fæstningsbyen Fredericia markeret Slaget ved Fredericia. I den forbindelse pyntes fæstningsbyens gader traditionen tro op, og det er i den forbindelse, at den pågældende pynt, der nu er blevet udsat for hærværk og noget stjålet, er blevet sat op.

Mens Aarhus stopper op, sætter Fredericia fart på havneudvidelsen

0
CEO Rune D. Rasmussen, ADP A/S

Nyheden om at bremse udvidelsen af Aarhus Havn kommer ikke som et chok for den fredericianske havnedirektør Rune D. Rasmussen. Han forstår godt skuffelsen hos kollegerne i Aarhus, men melder også, at Fredericia er klar til fremtiden.

Udvidelsen af Fredericia Havn er godt i gang, og det glæder Rune D. Rasmussen. “Det betyder, at vi har gjort, hvad vi kunne for at være klar til fremtiden,” siger han og slår fast, at alle ADP’s havne er klar til at hjælpe erhvervslivet. Hos Dansk Erhverv er dagens nyhed fra Aarhus et meget stort tab.

“Dagens udmelding er en trist dag for dansk erhvervsliv. Beslutningen om at sætte udvidelsen af Aarhus Havn på pause betyder, at samfundet og erhvervslivet risikerer, at de økonomiske gevinster og arbejdspladser, som udvidelsen ville medføre, vil gå tabt. Det er et tab for os alle sammen. Aarhus Havn er et af Danmarks vigtigste knudepunkter for transport, handel og en helt afgørende del af dansk infrastruktur, som understøtter store dele af dansk erhvervsliv og danske arbejdspladser. Der flyttes ca. 10 mio. tons gods om året via havnen, og aktiviteterne skaber mere end 17.000 arbejdspladser,” siger branchedirektør for transport i Dansk Erhverv, Jesper Kronborg og tilføjer:

“Det er derfor bekymrende, at Aarhus Havn nu begrænses i mulighederne for at udvikle sig og følge med tiden og efterspørgslen, for det har betydning for erhvervsliv og økonomi i Østjylland i særdeleshed, men også flere andre steder i landet.”

Fredericia er klar

Rune D. Rasmussen har fulgt sagen fra Aarhus tæt, og han kunne godt se, hvilken vej det gik.

“Fredericia Havn og ADP A/S er klar til fremtiden. Vi har fremtidssikret os så godt, som vi kan. Vi har kapacitet og et konkurrencedygtigt produkt indenfor det, vi tilbyder markedet, og det er det rigtige,” siger han og sender tanker til Aarhus.

“Det er paradoksalt, hvad vi ser i Aarhus, fordi vi lever i en tid, hvor vi skal omstille vores infrastruktur til en mere bæredygtig fremtid, og der spiller havnene en stor rolle. Man bliver derfor nødt til at se på, hvordan man kan fremtidssikre Aarhus Havn på en ordentlig måde. Trods dagens nyhed håber jeg, at man får snakket om det i Aarhus.”

Han forsikrer dog, at havnene i Danmark er klar til at hjælpe, og i Fredericia har man rammerne.

“Vi kan hjælpe rigtig mange kunder i Fredericia. Vi har gode rammer på alle parametre, og vi kan helt klart samle nogle af de ting op, der nu ikke kan lade sig gøre i Aarhus,” slutter Rune D. Rasmussen.

Læs også:

Stor havneudvidelse sættes på pause

0

Aarhus Havns udvidelse skal sættes på pause. Sådan lød det onsdag morgen fra partierne bag den aftale, der i første omgang gav grønt lys til projektet.

– Det er en trist dag for dansk erhvervsliv. Havneudvidelsen ville være en stor gevinst for erhvervslivet i både Aarhus og resten af landet. Der er behov for plads til, at de eksisterende virksomheder på havnen kan udvikle sig, og til at nye kan komme til, siger Thomas Haber Borch, der er direktør hos Aarhus Havn.

Partierne understreger, at projektet ikke vil tages op igen, medmindre et nyt byråd beslutter at gøre det. Og den usikkerhed skaber problemer i en erhvervssammenhæng.

– Yderhavnen ville skabe arbejdspladser, fremgang og tage afgørende skridt i den grønne omstilling. Det er gevinster, som vi nu risikerer ryger til udlandet, mens vores havneudvidelse er sat på pause, siger havnedirektøren.

Hvad tiden på længere sigt bringer for Danmarks største erhvervshavn er for nuværende svært at sige. Men på kort sigt venter der et stort genopretningsarbejde, for der er mange mennesker, hvis hverdag bliver påvirket af byrådets beslutning.

– Vi har en organisation med rigtig mange dygtige medarbejdere, der har arbejdet nærmest i døgndrift på alle aspekter af det her projekt. Vi har vores kunder og de mange virksomheder, der er interesserede i at investere og udvikle sig på og omkring havnen. Nu gælder det om at finde en vej frem, og det vil jeg sætte mig i spidsen for, siger Thomas Haber Borch.

Ny aftale ruster erhvervsuddannelser til grøn fremtid

0

Erhvervsuddannelserne skal rustes til at møde fremtidens behov for grønne kompetencer. Det er målet med en ny aftale mellem regeringen og Folketingets partier, der sikrer investeringer i både udstyr og efteruddannelse af lærere.

Investering i Grønt Udstyr og Lærerkompetencer

Aftalen afsætter 210 millioner kroner over fire år til erhvervsskoler, så de kan investere i moderne, grønt udstyr inden for områder som fødevarer, jordbrug, teknologi, byggeri og transport. Derudover er der afsat 90 millioner kroner til efteruddannelse af lærere, hvilket skal sikre, at eleverne modtager undervisning med opdateret viden om bæredygtighed.

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye udtaler: – Den grønne omstilling er et kæmpe projekt, og vi har brug for elektrikere, mekanikere og landmænd med de rette kompetencer for at nå vores klimamål.

Flere studieture og udlandsophold

For at gøre erhvervsuddannelserne mere attraktive afsættes der også 23,5 millioner kroner årligt fra 2025 til studieture og udvekslingsmuligheder i andre europæiske lande. Regeringen arbejder desuden på at øge budgettet til Erasmus+-programmet og har indgået en aftale med Tyskland for at lette udvekslingen.

Rollemodeller og grønne svendeprøver

Indsatsen “Vejen til en erhvervsuddannelse”, hvor unge rollemodeller fra erhvervsuddannelserne besøger grundskoler og FGU-elever, gøres permanent. Desuden vil regeringen samarbejde med erhvervsskolerne om at udvikle grønne svendeprøver.

– Vi har brug for faglærte til at nå vores klimamål, siger Mattias Tesfaye. – Denne aftale sikrer, at flere unge vælger og gennemfører en erhvervsuddannelse med de rette kompetencer, tilføjer han.

En halv milliard til grøn omstilling
Med aftalen tilføres erhvervsuddannelserne samlet set en halv milliard kroner, herunder midler fra Grøn skattereform til efteruddannelse og opkvalificering. Aftalens mål er at gøre erhvervsuddannelserne mere attraktive og relevante for den grønne omstilling.

Denne aftale markerer et vigtigt skridt for at sikre, at Danmark kan opretholde sin position som en global leder inden for bæredygtighed og grøn teknologi.

Kommuner i hele landet får tilskud til opladning af elcykler

0

Der er godt nyt til elcyklister, som nu får flere lademuligheder at vælge imellem, når de skal lade cyklen op på farten. 24 kommuner får tilskud til offentlige ladestationer fra ny pulje. Særligt Middelfart og Vejle er store vindere. Her kommer der massevis af lademuligheder for el-cyklisterne, imens fredericianere og koldingensere må håbe, at de krydser grænserne til Middelfart eller Vejle.

Elcyklister kan godt begynde at glæde sig. I en lang række kommuner bliver det snart nemmere at finde en stikkontakt, når cyklisterne har brug for strøm på farten.

Som en del af en politisk aftale er der afsat 12,2 mio. kr. fra EU’s genopretningsplan til at sikre offentlig tilgængelig opladning af elcykler.

Midlerne fra puljen, der åbnede for ansøgninger tirsdag den 14. maj, er nu fordelt, og 24 kommuner kan se frem til at modtage støtte fra puljen til at etablere knap 120 ladestationer. Vejdirektoratet har fordelt puljemidlerne efter først-til-mølle-princippet.

Landets kommuner kunne blandt andet søge om tilskud til aflåselige skure, hvori der kan installeres en stikkontakt til opladning af cyklens batteri. Der kunne også søges tilskud til mindre bokse, der monteres i forbindelse med offentlige cykelstativer, hvor batteriet kan opbevares aflåst, mens det oplades.

Thomas Danielsen. Foto: AVISEN

– Elcykler er en god transportform både i byerne, og hvor der er langt mellem husene. Det giver længere rækkevidde, og derfor er det positivt, at så mange kommuner over hele landet nu får tilskud til mere effektive og sikre lademuligheder, siger transportminister Thomas Danielsen.  

Hos Vejdirektoratet hæfter afdelingsleder Marianne Foldberg Steffensen sig ved, at interessen for at søge tilskud til ladestationer især har været stor uden for de større byer, hvor elcykler har et stort potentiale.

– Hundredvis af nye lademuligheder er nu på vej, og det er en rigtig god nyhed for cyklismen i Danmark. Elcykler kan være en god mulighed for dem, der ellers ikke ville cykle så langt på en almindelig cykel. Med investeringer i opladning og sikker cykelparkering gør vi det mere attraktivt at vælge elcyklen, siger Marianne Foldberg Steffensen.

Middelfart Kommune og Vejle Kommune er store vindere

Vejlenserne og middelfarterne kan se frem til mange ladestandere til elcyklerne. Her er oversigten over de to byer:

Middelfart Kommune

Grønnegården, Rudkøbing Langeland Kommune

Ejby Station Middelfart Kommune

Middelfart Marina Middelfart Kommune

Ladestander ved Banestien Middelfart Kommune

Kulturøen Middelfart Kommune

Middelfart Station Middelfart Kommune

Naturcenter Hindsgavl Middelfart Kommune

Nørre Aaby Station Middelfart Kommune

Gelsted Station Middelfart Kommune

Glesborg Trafikknudepunkt Norddjurs Kommune

Grenaa Station Norddjurs Kommune

Auning Trafikknudepunkt Norddjurs Kommune

Trustrup Station Norddjurs Kommune

Hessel Station Norddjurs Kommune

Vejle Kommune

Jelling Vejle Kommune

Pendlerplads Vejle N Vejle Kommune

Tirsbæk strand Vejle Kommune

Søndertorv i Vejle Vejle Kommune

Rådhustorvet i Vejle Vejle Kommune

Pendlerplads Vejle S Vejle Kommune

Banegårdspladsen i Vejle Vejle Kommune

Havnegade-Dæmningen i Vejle Vejle Kommune

Egtvedpigens Grav Vejle Kommune

Vissingsgade i Vejle Vejle Kommune