5.9 C
Copenhagen
onsdag 17. december 2025

Optimum Ventilation A/S bliver en del af InstallatørGruppen

0

Optimum Ventilation A/S er den nyeste tilføjelse til InstallatørGruppen, som er en af Danmarks største installationsvirksomheder. Virksomheden udgør derfor en del af de nu 24 danske installationsvirksomheder indenfor el-, vvs, fiber samt ventilations- og kølesystemer.

Optimum Ventilation er en entreprenørvirksomhed med speciale i ventilation og indeklima. Virksomheden blev stiftet i 2017, og i dag har de projekter og service på både Sjælland, Jylland og Fyn samt kontorer i både Fredericia og Taastrup. Optimum Ventilation tilbyder kvalitetsløsninger inden for energioptimering samt komfort-, industri- og brandventilation. Virksomheden tilbyder løsninger til alle slags byggerier, blandt andet kontor og erhverv, boliger, institutioner, industri, kultursteder, P-huse og meget mere. Hos Optimum Ventilation er der fokus på energioptimering og varmegenvinding, og deres løsninger tager altid hensyn til drift og miljø.

Ledelsen består af Dennis Pedersen og Per Fogt.

Dennis Pedersen og Per Fogt, Direktører i Optimum Ventilation: ”Vi er stolte af at være blevet en del af InstallatørGruppen, hvor vi ser gode muligheder i at fortsætte vores positive udvikling og styrke vores eksisterende kompetencer, samtidig med at vi bliver en del af en større gruppe med store driftsfordele og gode samarbejdsmuligheder på tværs. Det vil gøre os i stand til at styrke Optimum Ventilation endnu mere i fremtiden.”

Ligesom de andre virksomheder i InstallatørGruppen beholder Optimum Ventilation deres firmanavn, ledelse, medarbejdere, kontor og opretholder dermed deres lokale forankring og tætte kunderelationer.

Peter Frandsen, Direktør i InstallatørGruppen: ”Vi er meget glade for at byde ledelse og medarbejdere i Optimum Ventilation velkomne i Gruppen. Optimum Ventilation er en kompetent virksomhed med meget fokus på bæredygtighed, og virksomheden har gode erfaringer med projektering af byggerier med svanemærkning og DGNB-certificering, hvilket spiller godt ind i vores bæredygtighedsmål. Vi ser meget frem til samarbejdet.”

Med Optimum Ventilation består InstallatørGruppen nu af 24 danske installationsvirksomheder med en samlet omsætning på omkring DKK 2,5 mia. og mere end 1400 medarbejdere. InstallatørGruppen har for de første fem måneder af 2024 leveret en omsætning på DKK ~1 mia. samt en driftsindtjening på ~100 mio. med sorte tal på bunden og er derfor godt på vej mod målet om at være landsdækkende markedsleder indenfor el, vvs-, ventilations- og kølesystemer.

Godkendelse fra konkurrencemyndighederne forventes efter sommer.

Elbil-venlig kommune: Middelfart i top 10

0

Middelfart Kommune er et godt sted at bo for elbil-ejere. Selvom man ikke har sin egen ladeplads, har de færreste langt at gå, når elbilen for eksempel skal oplades henover natten.

Middelfart Kommune har fået opsat mange offentlige ladestandere til elektriske biler og ligger pr. 1. kvartal 2024 i top-10 blandt landets kommuner med 5,9 offentlige ladepladser pr. 1.000 indbyggere. Hen over sommeren vil yderligere ca. 40 ladepladser blive etableret, så vi er godt rustet til de mange elektriske biler, som bliver købt af danskerne.

Bor man eksempelvis i byhus i Middelfart, vil man i Havnegade have adgang til 53 ladepladser fra P-huset til Gl Havn. Også på parkeringspladserne i Søndergade, Nygade og Skovgade vil man have adgang til ladepladser. I Båring, Brenderup, Gelsted, Ejby, Nørre Åby og Strib er der også offentlige ladepladser centralt placeret, så både borgere, gæster og turister let kan få strøm på bilerne.

Ladepladserne erstatter parkeringspladser, og er beregnet til opladning af elektriske biler. Det vil være de samme tidsrestriktioner, som måtte gælde for hele pladsen, undtaget ved lynladere, hvor man må oplade sin bil i en time.

For at undgå parkeringsvagtens opmærksomhed, hvor der er tidsrestriktioner, skal man huske parkeringsskiven eller det elektroniske parkeringsur. Og naturligvis skal ladekablet være tilsluttet på en ladeplads.

Det er god skik at flytte sin elektriske bil til en parkeringsplads, når bilen er opladet.

Alle offentlige ladestandere på kommunens arealer kan benyttes af alle uden et abonnement. Det kræver blot, at man registrerer sig på ladeoperatørens app med sit betalingskort, og så er man i gang.

Få overblik her over alle offentlige ladestandere i kommunen.

Fynske Motorvej får ny asfalt ved Middelfart   

0

Vejdirektoratet udskifter fra den 1. juli og cirka to uger frem asfalten på Fynske Motorvej i vestgående retning ved Middelfart. Arbejdet bliver udført om aftenen og natten for at påvirke trafikken mindst muligt.

Fra mandag den 1. juli og cirka to uger frem udskifter Vejdirektoratet den slidte asfalt på E20 Fynske Motorvej ved Middelfart.

Arbejdet finder sted i vestgående retning mellem rampeanlæg 57 Nørre Aaby og rampeanlæg 58b Middelfart.

Sådan foregår arbejdet
Først bliver den gamle asfalt fjernet, så man kan reparere den underliggende belægning. Derefter bliver der udlagt ny og mere klimavenlig asfalt og påført nye vejstriber.

Resultatet bliver en mere jævn kørebane og en bedre køreoplevelse for trafikanterne.

Information til trafikanterne
Arbejdet vil blive udført som aften- og natarbejde primært mellem klokken 20.00 og 06.00 for at påvirke trafikken mindst muligt.

Ved aften- og natarbejdet bliver vestgående trafik ledt over i østgående spor med ét farbart spor i vestgående retning og to farbare spor i østgående retning.
Fra- og tilkørselsramperne ved rampeanlæg 58a Middelfart Ø i vestgående retning vil være spærret i arbejdsperioderne.
Rasteplads Lillebælt N vil være spærret i arbejdsperioderne.
Ved spærring af ramperne vil der være skiltet med omkørsel. I dagtimerne, hvor der ikke arbejdes på strækningen, vil vejen være åben for normal trafik.

Arbejdet betyder, at der er risiko for kødannelser, og at trafikanterne på grund omkørslen vil få en forlænget rejsetid.

Vejdirektoratet beklager på forhånd de gener, som arbejdet kan medføre for trafikanterne.

På Vejdirektoratets trafikkort kan man altid holde sig opdateret om den aktuelle situation på statsvejene og få viden om restriktioner for trafikken, konkrete vejarbejder og øvrige trafikmeldinger.

Konkurrencemyndighederne godkender Sydbanks køb af Coop Bank

0

Sydbanks overtagelse af enekontrollen med Coop Bank er nu blevet godkendt af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jacob Schaumburg-Müller, udtaler:

“Vi har godkendt, at Sydbank overtager Coop Bank. Vi har ikke modtaget nogen indsigelser mod fusionen, før fristen udløb, og vi har heller ikke selv vurderet, at den skaber konkurrencemæssige udfordringer.”

Godkendelsen af fusionen mellem Sydbank A/S og Coop Bank A/S er sket efter en forenklet procedure. Denne metode anvendes af konkurrencemyndighederne, når det hurtigt bliver klart, at en fusion ikke medfører konkurrencemæssige betænkeligheder. Vurderingen er baseret på informationen fra fusionsanmeldelsen, styrelsens viden om de relevante markeder samt det faktum, at ingen indsigelser er modtaget.

Coop Bank, som har hovedsæde i Albertslund, opererer uden fysiske filialer og tilbyder traditionelle bankydelser til omkring 88.000 privatkunder.

Sydbank, der har sit hovedsæde i Aabenraa, driver 57 filialer i Danmark og Tyskland. Banken tilbyder traditionelle bankydelser til private kunder og formidler realkreditlån gennem Totalkreditsamarbejdet. Derudover betjener Sydbank også erhvervskunder og er aktiv på flere finansielle markeder.

Dansk fusionskontrol

Ifølge konkurrenceloven skal fusioner, der ikke hæmmer den effektive konkurrence betydeligt, godkendes. Omvendt skal fusioner, som hæmmer den effektive konkurrence betydeligt, forbydes. En fusion skal anmeldes til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, hvis de involverede virksomheder tilsammen har en årlig omsætning i Danmark på mindst 900 mio. kr., og mindst to af dem hver især har en årlig omsætning i Danmark på mindst 100 mio. kr. Alternativt skal en fusion anmeldes, hvis én af de deltagende virksomheder har en samlet årlig omsætning i Danmark på mindst 3,8 mia. kr., og mindst én af de øvrige deltagende virksomheder har en samlet årlig omsætning på verdensplan på mindst 3,8 mia. kr.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har 25 dage til at behandle en uproblematisk fusion og yderligere 90 dage, hvis fusionen er kompliceret. Disse frister kan forlænges, hvis parterne afgiver tilsagn. Behandlingstiden starter, når parterne har indsendt en fuldstændig anmeldelse.

Hvis en fusion ikke umiddelbart kan godkendes, kan den muligvis godkendes med tilsagn. Tilsagn er forslag om ændring af den anmeldte fusion, som parterne selv formulerer og forpligter sig til. For eksempel kan de love at frasælge et forretningsområde i forbindelse med fusionen.

Fusionsparterne er forpligtede til at vente med at gennemføre fusionen, indtil den er blevet godkendt. Overtrædelse af disse regler kan straffes med bøde.

Mediegruppen indgiver konkursbegæring

0
Foto: Thomas Max - avisen.nu

Mediegruppen, en veletableret aktør i mediebranchen gennem 28 år, har indgivet konkursbegæring pr. 21. juni. Virksomheden har besluttet at lukke ned for alle kerneforretninger og engagementer som følge af økonomiske udfordringer og markante ændringer i kommunikationsmarkedet.

Ifølge en meddelelse fra Mediegruppen har foråret været præget af en betydelig nedgang i ordremængden. Ændringer i markedet har gjort det svært for virksomheden at opretholde sin nuværende struktur og omkostningsniveau, hvilket har ført til beslutningen om at afvikle alle aktiviteter.

Trods tidligere planer om at fortsætte driften har de aktuelle omstændigheder gjort det umuligt at opretholde virksomhedens aktiviteter. Mediegruppen håber på støtte fra kunder og partnere i overgangen og ser frem til muligheden for fremtidige samarbejder under andre konstellationer.

Team Rynkeby starter årets Tour i Kolding på lørdag

0

Mere end seks måneders forberedelser skal stå deres prøve, når motionscykelrytterne fra Team Rynkeby klikker i pedalerne og sætter kursen mod Paris lørdag den 29. juni. 48 ryttere og 12 hjælpere starter turen fra Kolding Storcenter mellem kl. 8 og 9:30.

Samme dag, som de professionelle cykelryttere tager hul på årets udgave af Tour de France, klikker godt 1.000 danske motionscykelryttere i pedalerne for at køre med velgørenhedscykelholdet Team Rynkeby til Paris.

Den otte dage lange cykeltur til den franske hovedstad er kulminationen på godt seks måneders forberedelse, hvor de gulklædte cykelmotionister har tilbagelagt hundredvis af træningskilometer samtidig med, at de har rejst penge til børn med kritiske sygdomme.

“Mange af deltagerne kommer ind i projektet uden den helt store erfaring med motionscykling, kørsel i et felt og alt det, der hører sig til. Men når de sætter sig i sadlen for at køre mod Paris, er mange af dem en helt ny udgave af sig selv. De er sundere, er i bedre form og har fået venner for livet. Der er sket en helt vanvittig transformation i forhold til de mennesker, der kom ind ad døren i efteråret,” siger Steffen Juncker, landechef for Team Rynkeby i Danmark.

Ryttere fra hele Europa

De danske deltagere fordeler sig på 19 forskellige hold, som sendes afsted fra 14 forskellige byer den 28. og 29. juni.

Derudover har Team Rynkeby skabt fem specialhold, der starter turen til Paris uden for landets grænser. Blandt andet skal flere af holdene prøve kræfter med Alperne, inden de fortsætter mod Paris, hvor turen afsluttes næste lørdag med paradekørsel sammen med de øvrige Team Rynkeby-hold fra hele Europa.

I alt består velgørenhedscykelholdet af knap 2.100 cykelryttere og 535 hjælpere fordelt på 65 hold i otte lande.

“Det er altid et imponerende syn, når Team Rynkeby maler Paris gul med gulklædte cykelryttere så langt øjet rækker. For de ryttere, som ikke har prøvet det før, bliver det en overvældende og rørende oplevelse – det bliver det i øvrigt også for alle os andre,” siger Steffen Juncker.

Team Rynkebys cykeltur til Paris er ca. 1.300 km lang og består for de fleste holds vedkommende af otte etaper. Turen afsluttes i Paris den 6. juli.

Hvis du kunne tænke dig at cykle til Paris med Team Rynkeby, kan du ansøge om en plads på næste års hold her…

Her starter Team Rynkeby turen til Paris

ByAdresseDagMødetidAfgangAntal ryttere
NæstvedRådmandshaven28.0615:0016:1539
OdenseAlex Andersen Ølund A/S29.0606:3007:1546
AalborgBudolfi Plads29.0607:0008:0045
RingeVestergade 3029.0607:3008:0055
DalmoseDagli’Brugsen29.0607:3008:1527
HerningGolfvej 5 (P-pladsen)29.0607:4509:0051
AarhusAarhus Syd29.0608:0009:0044
EsbjergTorvet29.0608:0009:0036
KøbenhavnRigshospitalet29.0608:0009:30300
KoldingSkovvangen 42 (Orange indgang)29.0608:0009:3048
SilkeborgTorvet29.0608:0009:4524
BrøndbyBrøndby Stadion29.0608:0010:0034
RønneStore Torv29.0609:0010:3018
PadborgEksportvej 129.0611:0012:0050

Brian Ingvard Christiansen bliver Middelfart Kommunes salgschef

0
Foto: AVISEN

Brian Ingvard Christiansen bliver Middelfart Kommunes salgschef

Middelfart Kommune har ansat Brian Ingvard Christiansen som salgschef for erhvervsudvikling og grundsalg.

Middelfart Kommune er Danmarks grønne vækstkommune med et højt niveau af tilflyttere, stor interesse for investeringer og en førende position, når det gælder klima og bæredygtighed med projekter som Klimabyen, Falstersvejkvarteret og det årlige, nationale Klimafolkemøde.

“Vi er et attraktivt område for mange virksomheder at flytte til, og vores salgschef skal bidrage til den positive udvikling, så vi bliver ved med at vækste med omtanke,” siger kommunaldirektør Steen Vinderslev. “Og det er Brian Ingvard Christiansen, der får posten som salgschef i Middelfart Kommune fra 15. august.”

Brian kommer fra en stilling som projektchef for by- og havneudvikling i Horsens Kommune, hvor han siden 2020 har stået for et salg på 1,9 millioner m² erhvervsjord.

“Med en stærk faglig profil, der spænder over håndværk, bygningskonstruktør, ejendomsmægler/erhvervsmægler og ejendomschef, har Brian både evnen til at identificere gode udviklingsmuligheder for vores erhvervsliv – og fagligheden til at følge opgaverne helt til dørs, så virksomhederne oplever et smidigt samarbejde,” fortæller Steen Vinderslev.

Brian Ingvard Christiansen ser frem til at starte som salgschef til august.

“Jeg glæder mig til at få fingrene i den fynske muld, for der er ingen tvivl om, at jeg brænder for ejendomsudvikling i kommunalt regi med erhvervslivets briller på. Og med en bred erfaring inden for bygge- og ejendomsbranchen føler jeg mig både hjemme i marken og blandt kommunale kolleger,” siger han.

“Brians behagelige væsen og evne til at tale med alle bliver en gevinst, når han skal guide virksomhederne i forhold til byggemæssige muligheder, bosætning, rekruttering og god integration i kommunens erhvervsliv i øvrigt,” tilføjer Steen Vinderslev.

FOA efter grim dom om misbrug: Lav au pair-regler om nu

0

En ny dom i sag om grov seksuel udnyttelse af en au pair viser med al tydelighed, hvorfor au pair-ordningen bør erstattes af en familiehjælperordning. ”Ordningen er komplet uværdig for au pairer,” siger sektorformand i FOA.

”Hard and ready if you want to fuck” og “Tell me if you want to feel it.”

Ledsaget af ord som disse sendte en nu 45-årig værtsfar sin 17 år yngre au pair både penis-billeder og onani-videoer, mens hun boede hos hans familie. Onsdag faldt der dom i sagen, hvor værtsfaderen også var tiltalt for to gange at have voldtaget au pairen under trusler på livet – blandt andet med pistol.

Men mens værtsfaderen blev frikendt for decideret voldtægt, fik han alligevel otte måneders ubetinget fængsel for at have misbrugt sin magtposition over for au pairen, som han både har haft samleje med, ligesom hun har masseret hans penis til udløsning.

Dermed påviser dommen nøjagtigt det, som FOA i årevis har pointeret som baggrunden for, at au pair-ordningen skal laves om. Det siger formanden for Kost- og Servicesektoren i FOA, Pia Heidi Nielsen.

”Magtforholdet er pilskævt i au pair-ordningen. Bliver au pairen misbrugt og udnyttet arbejdsmæssigt eller seksuelt, eller udsat for psykisk vold, er det svært for au pairen at sige fra. De er bange for at gøre sig uvenner med familien. For familien kan opsige aftalen, så au pairen mister retten til at være i landet og ikke kan tjene penge til deres familier i hjemlandet. Sagen her er et klokkeklart eksempel på, hvorfor den ordning skal laves om hurtigst muligt,” siger hun.

Det ulige magtforhold var nemlig det, der ligger til grund for Retten i Koldings afgørelse i sagen fra Vejle, hvor dommer Rikke Brændgaard-Nielsen ifølge Fyens.dk forklarede til den dømte:

”Vi mener ikke, at det kan afvises, at det seksuelle forhold for dig er foregået med samtykke. Men vi mener til gengæld, at du groft har misbrugt hendes arbejdsmæssige og økonomiske afhængighed af dig.”

FOA har i årevis kæmpet en indædt kamp for at få ændret au pair-ordningen til en såkaldt familiehjælperordning. For den tid er for længst forbi, hvor man kunne tale om en kulturudvekslingsordning, som den oprindeligt var tænkt som.

”I dag er der i praksis tale om udnyttelse af billig arbejdskraft. Au pairerne kommer for at tjene penge, og familierne vil have løst arbejdsopgaver i hjemmet. Derfor er der tale om regulært arbejde, som bør lønnes som sådan, ligesom au pairerne skal have samme beskyttelse som andre på arbejdsmarkedet,” siger Pia Heidi Nielsen.

Det betyder blandt andet, at au pairer bør have deres opholds- og arbejdstilladelse uafhængigt af værtsfamilierne. Samtidig bør der ikke sættes betingelser for au pairers alder eller civilstatus.

I Danmark har udlændingeminister Kaare Dybvad Bek (S) – ligesom hans forgænger Mattias Tesfaye – bebudet ændringer af au pair-ordningen. Men processen er alt for træg, mener Pia Heidi Nielsen.

”Nu har vi igen set en hæslig sag, hvor en au pair på ulækreste vis er blevet misbrugt. Men det er desværre ikke en enlig svale. Tilsvarende sager foregår lige nu andre steder. Det kan vi ikke lukke øjnene for mere. Derfor kan det kun gå for langsomt med at ændre de regler” siger hun.

Sådan bør au pair-ordningen ændres:

  • Au pair-ordning bør ændres til Familiehjælperordning.
  • Ordningen skal være en erhvervsordning, og borgere uden for EU skal på lige fod med EU-borgere kunne tage arbejde som familiehjælpere.
  • Arbejdsgivere skal i udgangspunktet være børnefamilier med hjemmeboende børn under 18 år, og arbejdet være børnepasning og husligt arbejde.
  • I stedet for lommepenge skal arbejdet lønnes som i overenskomster for tilsvarende arbejde, fx for husassistenter og pædagogmedhjælpere.
  • Værdi af kost og logi kan indgå i lønnen, men arbejdstager skal ikke bo hos familien.
  • Der skal sikres klare arbejdsvilkår, tilsyn og beskyttelsesforanstaltninger, herunder fortsat forsikringer, betaling af rejseomkostninger, krav til lønudbetalinger m.v.
  • Forældede krav til arbejdstagers alder, privatlivsforhold og arbejdstid på højst 30 timer ugentligt afskaffes.
  • Arbejdstager selv skal være i besiddelse af arbejds- og opholdstilladelse.
  • Særkrav til opholdslængde på højst to år afskaffes.
  • Krav om danskundervisning afskaffes.
  • Der skal føres effektiv kontrol med, at disse lovkrav overholdes og efterleves.

DI roser bred aftale om fremtidens erhvervsliv

0
Administrerende direktør for Dansk Industri Lars Sandahl Sørensen

Det er afgørende for både medarbejdere og virksomheder, at Folketinget nu skaber stabile rammer om generationsskifte og for forskning og udvikling, lyder det fra Dansk Industri

Regeringen har sammen med Radikale, Dansk Folkeparti, Konservative, Liberal Alliance og  Danmarksdemokraterne lavet en aftale om fremtidens erhvervsliv, og det vækker glæde i Danmarks største erhvervsorganisation Dansk Industri (DI).

– Det er godt politisk håndværk, når så mange partier nu står sammen om at skabe nødvendige forandringer for at sikre faste rammer om udviklingen af dansk erhvervsliv, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI.

– Det er er rigtig god aftale, som kommer både virksomhederne, deres udvikling og deres medarbejdere til gavn, og dermed er aftalen også god for samfundet både lokalt og på landsplan.

Partierne er blevet enige om give familievirksomheder et retskrav på såkaldt skematisk værdiansættelse, hvilket giver trygge rammer for at give stafetten videre til næste generation, samtidig med at generationsskifteskatten falder fra 15 pct. til 10 pct. Desuden får også ejendomsvirksomheder mulighed for at benytte reglerne for generationsskifte.

– Det er helt afgørende for de familieejede virksomheder, at der kommer tryghed om overdragelsen af virksomheden til søn eller datter eller et andet familiemedlem. Det skaber sikkerhed for, at virksomheden bliver på familiens hænder, beholder sin lokale forankring og holder på arbejdspladser og udvikling i lokalområdet, siger Lars Sandahl Sørensen.

Aftalepartierne er også blevet enige om at løfte fradraget for forskning og udvikling (FoU) permanent til 120 pct. for at øge virksomhedernes incitament til at investere i forskning og udvikling.

– Endelig får vi permanente vilkår for forskning og udvikling. Det er vigtigt, at virksomhederne ved, hvad de kan regne med, hvis de skal lægge deres investeringer i Danmark, når der er så hård konkurrence med verden omkring os, siger Lars Sandahl Sørensen.

– Vi havde håbet, at FoU-fradraget var kommet op på 130 pct. Det var erhvervslivets forståelse med politikerne, og det havde bragt os tættere på landene omkring os, som har anderledes gunstige vilkår.

Aftalen er finansieret af råderummet og ved at sanere blandt de eksisterende erhvervsstøtteordninger.

Ny Havnaturfond skal redde havets dyreliv

0

Regeringen og partierne Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Konservative har besluttet at starte en ny Havnaturfond. Målet er at hjælpe dyrelivet og naturen under havets overflade. I 2024 starter arbejdet med at genoprette Taarbæk Rev, undersøge havbunden og finde ud af, hvordan vi kan genoprette stenrev i Storebælt. I alt er der afsat 500 millioner kroner til fonden.

Pengene skal bruges på konkrete projekter i havet og på at samle data og viden. Mange steder i Danmark er havmiljøet i dårlig stand på grund af mange års manglende fokus. Desværre ved vi ikke meget om, hvordan vi bedst kan genoprette naturen.

“Vores havbund er en mosaik af forskellige naturtyper, som hver især er grundlag for forskellig biodiversitet. Men vi ved desværre ikke ret meget om, hvor naturtyperne er og hvad deres tilstand er. Derfor påbegynder vi i 2024 en omfattende kortlægning af havbunden for at blive klogere på, hvor havnaturfonden fremover skal prioritere genopretningsindsatser, så vi kan igangsætte indsatser der, hvor der giver mest mening,” siger miljøminister Magnus Heunicke.

I 2024 går 25 millioner kroner til projekter, hvor der allerede nu er behov for genopretning, og til at samle viden til fremtidige projekter. Pengene skal blandt andet bruges til:

  1. Udvide genopretningen af Taarbæk Rev, som Miljøstyrelsen allerede arbejder på. Pengene skal sikre, at hele området kan genoprettes.
  2. Undersøge mulighederne for at genoprette stenrev i Storebælt.
  3. Starte kortlægning af områder i det danske hav, der har brug for genopretning.
  4. Udvikle digital teknologi til at samle og analysere havmiljødata.
  5. Lave en vejledning med den nyeste viden om, hvordan vi bedst genopretter havnaturen.

“Århundredes udnyttelse af havets ressourcer har sat sit præg på naturen under overfladen. Nu er det på tide, at vi giver havet noget tilbage. Vi sætter derfor turbo på genopretningen af vores natur i havet, og allerede i år vil man kunne se et konkret aftryk, når genopretningen af Taarbæk Rev udvides til mere end dobbeltstørrelse til gavn for revfisk såsom torsk og savgylte, forskellige krebsdyr og muligvis havpattedyr,” siger Magnus Heunicke.

“Vores havmiljø har brug for hjælp – det har klimaet også. Vedvarende energi, miljø og natur kan godt gå hånd i hånd, og det gav vi håndslag på at hjælpe på vej, da vi med sidste års store aftale om udbygning af havvind prioriterede 500 mio. kr. til en Havnaturfond, som vi nu gør til virkelighed. Ikke mindst ved at få bedre viden og data, for hvis vi skal hjælpe havmiljøet, så skal vi vide, hvor problemerne er størst, og hvordan havvind og andre aktiviteter på havet bedst kan ske i overensstemmelse med beskyttelse af havmiljøet. Derfor er bedre data både godt for udbygningen af havvind og for beskyttelsen af naturen,” siger klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard.

For at sikre, at Havnaturfonden gør en forskel, skal pengene bruges, hvor de har størst effekt. Projekterne skal også overvåges, så vi kan lære af dem og bruge den viden til fremtidige projekter.

Fonden består af 500 millioner kroner fra aftalen om deludmøntning af Grøn Fond. I 2024 bruges 25 millioner kroner på konkrete projekter, mens der fra 2025 og frem til 2030 bruges 100 millioner kroner i 2025 og 75 millioner kroner om året.

En del af pengene skal også bruges til at finde ud af, hvordan vi bedst kan kombinere vedvarende energi, som havvindmøller, med beskyttelse af havmiljøet. Frem til 2030 skal 315 millioner kroner gå til naturgenopretningsprojekter.

Der skal udvikles en digital platform, hvor man kan samle og dele data om havmiljøet. I dag findes der ikke nogen sådan platform, og det betyder, at mange bruger tid og penge på at finde den samme viden. Med en fælles vidensbank kan vi spare tid og penge og få bedre resultater.

Havnaturfonden skal lovgives i foråret 2025, og miljøministeren vil sammen med klima-, energi- og forsyningsministeren udpege et rådgivende udvalg. Udvalget skal bestå af relevante brancheorganisationer, grønne organisationer og fageksperter, som skal komme med forslag og anbefalinger til nye projekter. Den endelige beslutning om, hvilke projekter der skal igangsættes, træffes af aftalekredsen.