København til Berlin på fire timer eller Kolding til Kroatien med tog? Sådan lyder takterne i et nyt SF-udspil, der skal gøre det nemmere at vælge toget over flyet, når man skal rundt i Europa.
-Det er tudetosset, så besværligt det er at rejse til vores nabolande med tog. Derfor er der mange, der vælger flyene i stedet for togene. Men toget ér den mest klimavenlige transportform, og her skal EU ind og spille en rolle, så toget bliver et tilvalg, siger SF’s gruppeformand Karina Lorentzen Dehnhardt.
-Vi skal gøre det lettere at træffe det grønne valg – ikke sværere. Hvem vil ikke gerne kunne sætte sig i toget i Danmark og nemt og billigt få timer senere stå midt i Berlin? Kulsort flytrafik har i årevis fået forlommer i form af skatterabatter. Det er på tide at give de grønne tog et løft i stedet, siger Kira Marie Peter-Hansen, SF’s medlem af og spidskandidat til Europa-Parlamentet.
Togtransport er den mest klimavenlige kollektive transportform. Sammenligner man med flytransport, udleder toget omkring 80 procent mindre CO2 per kilometer. I dag udgør jernbanetransport kun omkring 10 procent af den grænseoverskridende passagertransport.
-Alene det, at togenes klimabelastning er mindre end flyenes gør, at vi skal have sat turbo på investeringerne i togtransporten. Det er derfor, vi foreslår en europæisk, grøn fond som skal gøre det attraktivt og til en god oplevelse at rejse med tog. Men det kan også sætte skub på investeringerne i tog og nattog, så det udleder endnu mindre CO2, siger Karina Lorentzen Dehnhardt.
Udover en europæisk grøn togfond foreslår SF også, at der skal være ét samlet billetsystem, som gælder i hele EU, så der er én rejseplan og ét bookingsystem, der gør det nemt at vælge toget til.
-Mange togrejser strander på, at det er besværligt at bestille rejsen, når først man skal udenfor Danmarks grænser. Det grønne valg skal være det nemme valg, og hvorfor skulle man ikke kunne tage toget nemt og bekvemt fra Kolding til Kroatien? Det er det, vi foreslår med dette udspil, siger SF’s gruppeformand.