Søndag blev vi vidner til en koncertoplevelse ud over det sædvanlige, da Elias Holm Trio indtog scenen i Tøjhuset.
Det var ikke blot en koncert; det var en musikalsk begivenhed, der vil blive husket. Elias Holm, en yngre pianist på den danske klassiske musikscene, beviste sin alsidighed og passion for musikken fra det øjeblik, han satte sig ved flyglet.
Hans virtuositet og fantasi strækker sig bredt. Det er tydeligt, at han har dedikeret sit liv til at fordybe sig i musikken, det kom til udtryk i hver eneste tone, han spillede. Kern Westerberg, den talentfulde violinist, og Kristina Winiarski, den dygtige cellist, var det perfekte makkerpar til Elias’ klaverspil.
Kerns er 1.violinist i DR Symfoniorkester. Kristina en unge virtuos med forkærlighed for mindre kendte cellokoncerter. Sammen skabte de tre musikere en harmoni, der gik lige i hjertet.
Det var som om, musikken flød frit mellem dem, og det var en fornøjelse at være en del af publikum og opleve denne musikalske samtale. Elias Holm Trio formåede at tage os med på en rejse gennem lidt af den yngre og ældre del af musikhistorien. Et flot besat Tøjhus med god akustik, satte gode rammer til oplevelsen. Først leverede trioen Sjostakovitjs Klavertrio nr. 2 i E-mol, opus 67, et værk af den russiske komponist Dmitri Sjostakovitj, der er kendt for sin intense og ofte dystre musik.
Denne klavertrio er ingen undtagelse og præsenterer lytteren for en dybt bevægende og følelsesladet komposition. Komponeret i 1944 under Anden Verdenskrig, bærer dette værk præg af den tid, det blev skabt i. Det åbner med en kraftfuld og næsten truende første sats, Moderato, hvor klaveret introducerer et aggressivt tema, der hurtigt spreder sig til de andre instrumenter. Dette tema giver en fornemmelse af krigens frygt og bekymringer.
Anden sats, Allegretto, er mere lempelig og minder om en vals. Denne sats bringer en vis lethed og kontrast til den dunkle åbningssats. Det er som om, musikken midlertidigt giver lytteren en pause fra den emotionelle intensitet.
Tredje sats, Largo, er hjerteskærende. Det er her, Sjostakovitj virkelig lader sine følelser flyde frit. Den langsomme tempo og de dybt bevægende melodier skaber en følelse af sorg og smerte, der er svær at glemme. Værket afsluttes med en stærk og intens final sats, Allegretto, der bringer tilbage nogle af de tematiske elementer fra åbningssatsen Sjostakovitjs Klavertrio nr. 2 er et dybt bevægende værk, der fanger den menneskelige oplevelse af frygt, sorg og håb i en tid med krig og usikkerhed. Det er musik, der går lige i hjertet, og det er en påmindelse om den styrke og skønhed, der kan findes midt i de mest udfordrende tider. Det er en klassisk komposition, der vil efterlade dig med en følelse af eftertanke og en dybere forståelse for menneskets vilje til at overvinde.
Denne unge trio ramte plet med deres fortolkning af både dette og det næste stykke musik, der efter 20 minutters pause blev fremført, igen i flot stil: Brahms’ Klavertrio nr. 1 i H-dur, opus 8, er en perle inden for den klassiske kammermusik litteratur, og det er en komposition, der har formået at fange hjertet og sindet af utallige musikelskere verden over.
Denne trio blev skabt af den unge Johannes Brahms i sin tidlige ungdom, og den bærer stadig hans musikalske genialitet og følelsesmæssige dybde. Værket blev komponeret i 1854 og senere revideret af Brahms i 1889. Det er bemærkelsesværdigt for sin skønhed og romantiske kraft. Klavertrioen består af tre satser: Allegro con brio – denne sats åbner værket med en stærk og livlig melodi, der straks indfanger lytterens opmærksomhed. Brahms bruger klaveret og strengeinstrumenterne til at skabe en dynamisk og følelsesladet dialog, der udvikler sig med kraft og intensitet. Scherzo: Allegro molto – Den anden sats bringer en kontrast til den første med sin hurtige og lette karakter.
Scherzo’en sprudler af livsglæde og ungdommelig entusiasme.
Det er som om, musikken danser og leger, og Brahms viser sin mesterlige evne til at skabe varieret musikalsk stemning. Adagio – den tredje sats er hjerteskærende smuk. Adagio’en er en langsom, lyrisk sats, hvor Brahms udfolder sin dygtighed i at skabe melankoli og inderlig skønhed. Den melodiske linje er dybt rørende og bærer en følelse af dyb refleksion og intensitet.
Finale: Allegro – Koncerten afsluttes med en fyldig og kraftfuld finale, der bringer værket til en imponerende kulmination. Brahms viser sin evne til at opbygge spænding og energi, og det er som om, musikken når sin fulde blomstring i denne sats.
Brahms’ Klavertrio nr. 1 i H-dur, opus 8, er en musikalsk rejse gennem ungdommelig lidenskab, romantik og dyb følelse. Den er fyldt med både kraftfulde øjeblikke og ømt sårbare passager, og den formår at berøre sjælen på en helt unik måde. Det er en komposition, der fortæller os, hvorfor Brahms anses for en af de mest betydningsfulde komponister i musikhistorien.
Igen formåede denne unge trio at ramme musikken lige i hjertet. Elias Holm Trio leverede en koncertoplevelse i verdensklasse. De satte standarden højt, og jeg ser frem til at følge deres musikalske rejse i fremtiden.
Kun få musikere kan skabe sådan en magisk eftermiddag. Søndag beviste de, at de hører til i den eksklusive klub af ekstraordinære kunstnere der kan og tør udfordre, komplekse musikstykker. Så lad os alle se frem til endnu en god dag i med flere musikalske oplevelser som den, vi havde i dag med Elias Holm Trio.
Fredericia Musikforening har evnet at finde gode unge musikere til at besøge og berige Fredericia med kulturelle oplevelser på et højt niveau.
Poul Rand, Musikanmelder AVISEN.