En ny analyse fra CEPOS har sat fokus på forskellene i, hvor effektivt danske kommuner driver deres folkeskoler, og den viser, at Fredericia Kommune har potentiale til at forbedre sin produktivitet. Ifølge analysen kunne Fredericia frigøre op til 49,3 millioner kroner ved at optimere, hvordan ressourcerne udnyttes i skolerne. Pernelle Jensen (V), der sidder i Børne- og Skoleudvalget i Fredericia, deler sine tanker om analysen og de udfordringer, som folkeskolen står overfor.

Pernelle Jensen virker uforstående overfor, hvordan Fredericia kan frigøre op mod 49,3 millioner kroner ved at optimere ressourcerne.

– Jeg har svært ved at se det for mig. Hvis vi havde så mange penge, var der mange ting, vi gerne ville investere i. Det er vigtigt, at der er fokus på dansk og matematik. Det er jeg enig i. Det er forudsætningen for at begå sig i samfundet. Det er noget af det, jeg synes, vi skal fokusere mere på end i dag. Vi har ikke et godt snit. Vi har noget at forbedre, siger Pernelle Jensen.

Fokus på faglighed og produktivitet

CEPOS’ analyse fremhæver, at Kolding, som bruger færre penge end Fredericia, opnår bedre karaktergennemsnit. Jensen anerkender, at Fredericia kan lære noget af nabokommunerne, men hun understreger samtidig, at det er vigtigt at forstå, hvad der ligger bag tallene.

– Vores tal siger, Kolding bruger færre penge, men ligger over Fredericia i karaktergennemsnittet. Vores tal viser også, at Vejle og Middelfart har højere snit og ligger under os. Nu har vi en stor kvalitetsanalyse i gang. Man har fokus på karakterer henne i sigtet, og det vil jeg også følge med i, forklarer Jensen.

Udfordringer ved at måle produktivitet

Et af de begreber, som analysen fremhæver, er produktivitet, men Jensen er usikker på, hvordan produktivitet skal forstås i denne sammenhæng.

– Hvad er produktivitet? De skriver, vi har en produktivitet på 86 %. Er det, hvad der kommer ud, og hvad det er? Kan man gøre mere, og hvad mener de med det? spørger Jensen.

Pernelle Jensen (V). Foto: AVISEN

Hun håber dog, at der er muligheder for forbedringer i Fredericia.

– Jeg håber, at der er muligheder for det. Vi har kvalitetsanalyse. Vi må kigge på alt. Udgangspunktet er, at vi skal forbedre. Jeg håber, det viser noget. Jeg siger ikke, at pengene vi bruger, giver større karaktergennemsnit, og det er marginaler, man ser fra år til år, siger Jensen.

Sammenligning med nabokommuner

Pernelle Jensen finder det udfordrende at sammenligne Fredericia med nabokommuner som Vejle, Kolding og Middelfart, der ifølge CEPOS-analysen bruger færre penge, men alligevel har bedre resultater.

– Det hænger ikke sammen. Vejle, Kolding og Middelfart bruger færre penge og har bedre resultater. Der er behov for at kigge på folkeskolen med nye briller og se, hvad der er muligheder for, siger hun.

Behov for en ny tilgang

Jensen erkender, at der er behov for at gentænke tilgangen til, hvordan folkeskolen i Fredericia drives. Hun ser frem til resultaterne af den igangværende kvalitetsanalyse og håber, at den kan pege på konkrete tiltag, der kan forbedre både kvaliteten og effektiviteten af undervisningen i kommunen.

– Der er behov for at kigge på folkeskolen med nye briller og se, hvad der er muligheder for noget, afslutter Pernelle Jensen.

Med CEPOS’ analyse som bagtæppe og de udfordringer, som Fredericia står overfor, er der ingen tvivl om, at der er behov for en grundig gennemgang af, hvordan ressourcerne i folkeskolen udnyttes bedst muligt. Jensen og resten af Børne- og Skoleudvalget har en vigtig opgave foran sig, når de skal sikre, at Fredericias skoler kan levere den bedst mulige undervisning inden for de eksisterende rammer.

Læs også