Martin Bodilsen Kaldahl har nu modtaget en prestigefyldt præmiering fra Statens Kunstfond for sin udstilling “Cuts, Stripes and Knots – a Ceramic Retrospective,” der kan opleves på CLAY Keramikmuseum i Middelfart.

Udstillingen, som løber frem til den 16. marts 2025, markerer en væsentlig milepæl i Kaldahls kunstneriske karriere og præsenterer en retrospektiv rejse gennem hans 35-årige virke inden for keramik.

En omfattende retrospektiv udstilling

Udstillingen på CLAY er den hidtil største præsentation af Martin Bodilsen Kaldahls værker, der omfatter hele 140 skulpturer, udvalgt og kurateret af kunstneren selv. Gennem denne stringente scenografi, hvor værkerne er arrangeret i et grid, gives hvert enkelt værk sin egen plads og opmærksomhed. Udstillingen er organiseret kronologisk, hvilket giver besøgende mulighed for at opleve den kunstneriske udvikling fra hans nyeste værker tilbage til hans tidligste kreationer.

I begrundelsen for præmieringen beskrives udstillingen som en “eksplosion af værker, sat ind i et stringent grid,” og roser Kaldahl for hans modige greb, der formår at samle så mange værker i ét rum uden at miste hver enkelts individuelle styrke. Statens Kunstfond fremhæver desuden Kaldahls præcise og formelle bearbejdning af sit materiale, samt hans evne til at skabe en balance mellem det monumentale og det subtile.

Leg med form og perception

Gennem årene har Kaldahl udforsket forskellige teknikker og materialer. Særligt hans arbejde med striber og linjer, inspireret af britisk flådekamuflage fra 1. verdenskrig, har spillet en væsentlig rolle i hans kunstneriske udvikling. Dette ses blandt andet i serien “DazzleWazzles,” hvor Kaldahl udforsker, hvordan visuelle mønstre kan manipulere beskuerens perception.

Omkring midten af 2000’erne skiftede Kaldahl materiale fra stentøj til lertøj, hvilket gav ham nye muligheder for at eksperimentere med farver og overflader. Dette materialeeksperiment har ført til værker som serien “Not Pots,” hvor grænserne mellem skulptur og brugskunst udfordres.

Kunstnerens hjemkomst til CLAY

For Martin Bodilsen Kaldahl er CLAY Keramikmuseum dog ikke blot et udstillingssted, men også en del af hans personlige og kunstneriske historie. Museet har fulgt hans karriere fra starten, og det er derfor en særlig begivenhed, at han nu vender tilbage med denne store retrospektive udstilling.

Læs meget mere om Martin Bodilsen Kaldahls kunstneriske rejse og værker herunder: