Business Fredericia gør det godt. Det er konklusionen fra to borgerlige politikere i Fredericia Byråd, Niels Martin Vind (V) og Susanne Eilersen (O), der begge sidder i Bosætnings- og Turismeudvalget. Politikerne ser gerne, at Business Fredericias arbejdsmetoder, form og drive bliver overført til bosætningsområdet.

Forligspartierne i Fredericia har i budgetaftalen for 2025 afsat 1,1 million kroner til Business Fredericia med et klart formål: at få flere mennesker til at flytte til kommunen. Pengene skal bruges til at ansætte en medarbejder, der skal arbejde målrettet på at styrke bosætningen i Fredericia. Ideen med at inddrage Business Fredericia i bosætningsområdet er at skabe en tættere dialog med virksomhedernes medarbejdere, for at få flere af dem, der allerede arbejder i Fredericia, til også at bosætte sig i byen.

Niels Martin Vind (V).

Der er ingen tvivl, hvis man spørger Susanne Eilersen og Niels Martin Vind om Fredericia og bosætning. Potentiale. Det er ordet, og potentialet er stort, men det kræver, at man prøver noget nyt. Ideen i det netop vedtagne budget er at lade dem, der er tæt på erhvervslivet – virksomhederne og deres medarbejdere – arbejde målrettet med bosætning.

– Det er en god dag. Vi har kæmpet for at styrke området og bruge Business Fredericia til det siden 2022, siger Niels Martin Vind, der ser det som en stor sejr, at midlerne nu er på plads til at gøre en forskel for bosætningen i kommunen. Bosætningsstrategien, som kommunen har arbejdet på, kræver en dedikeret indsats for at blive løftet fra idé til virkelighed, slår han fast.

Der skal investeres

Fredericia skal blive langt bedre til at udnytte byens bosætningspotentiale. Det kræver en person, der er dygtig til at åbne døre hos de virksomheder, der allerede er i byen eller vælger at flytte hertil. Det er nemlig et oplagt sted at finde nye borgere til fæstningsbyen, mener politikerne.

– Vi har lavet en god bosætningsstrategi, men hvis vi skal løfte den, skal vi investere i den. Ellers bliver den blot et stykke papir i skuffen. Vi har kæmpet for at overdrage opgaven med at kontakte virksomhederne og deres medarbejdere til Business Fredericia, fordi organisationen allerede gør meget for at åbne døre hos netop den gruppe, forklarer han.

– Derfor giver det god mening, at den person, som skal få folk, der arbejder i Fredericia, til at bosætte sig her, også er tilknyttet Business Fredericia.

Niels Martin Vind (V)

Dette synspunkt støtter formanden for Bosætnings- og Turismeudvalget, Susanne Eilersen, som samtidig fremhæver den praktiske værdi af samarbejdet mellem forvaltningen og Business Fredericia.

– Fordelen er også, at man bliver en del af miljøet hos Business Fredericia, hvor man allerede arbejder for at tiltrække virksomheder til byen og skabe gode rammer for erhvervslivet. Man er allerede i ‘salgsmode’, og det er netop det, vi har brug for. Det vil skabe synergi, at vi placerer konsulentstillingen dér. På den måde kan man hurtigt sikre, at man bevæger sig i den rigtige retning i forhold til potentielle bosættere, der kommer fra virksomhederne. Det ville være sværere, hvis man sad på rådhuset, hvor der er en anden tilgang til tingene. Udover at ansætte én person er der også afsat midler til markedsføring, forklarer hun.

Susanne Eilersen (O)

For Venstres Niels Martin Vind er der også potentiale for at skabe relationer, der kan give konkrete resultater.

– Man skal være på fornavn med folk ude i virksomhederne. Vi skal have en person, der kan fortælle, hvad vi tilbyder, og som er salgsorienteret – lidt som en ejendomsmægler. Experience Fredericia har vist, hvad de kan med få midler, siger Niels Martin Vind.

Det virker at arbejde målrettet

Susanne Eilersen har både deltaget i og fulgt opbygningen af Experience Fredericia, som startede som en del af Business Fredericia. Den succes og det arbejde, som medarbejderne har udført der, ser hun meget gerne overført til bosætningsområdet. Hun er enig i, at en målrettet indsats er nødvendig for at tiltrække flere borgere til kommunen, og hun henviser til succesen med Experience Fredericia, der har tiltrukket arrangementer, events og virksomheder til byen.

– Vi har sat gang i Experience Fredericia, og de tonser derudad. Vi vil se dem udvide deres medlemskreds endnu mere. Vi kunne ikke have gjort så meget uden dem, og den tilgang skal vi også bruge på bosætning. Vi skal rykke hurtigt, så vi når op på de 55.000 borgere, vi ønsker, siger formanden.

Den nye bosætningsstrategi, som Fredericia har vedtaget, ses som et stærkt fundament for fremtidens udvikling. Niels Martin Vind påpeger, at der er mange gode elementer at tage fat i:

– Der er mange gode elementer at arbejde videre med nu, men det kræver mere end strategier alene. Derfor vælger vi også at overlade opgaven til en organisation, som har en anden tilgang.

Når budgettet træder i kraft, vil der være klare mål for konsulentens arbejde, og der vil blive indgået en konkret samarbejdsaftale med Business Fredericia.

– Når budgettet træder i kraft, skal udvalget mødes med Kristian Bendix Drejer (Erhvervsdirektør for Business Fredericia, red.), ligesom vi havde mange møder med Experience Fredericia i starten. Vi skal have en aftale om, hvad vi forventer, og hvor mange nye borgere vi ønsker at tiltrække. Det skal nedfældes i en samarbejdsaftale, forklarer Eilersen.

En større befolkning vil betyde flere skatteindtægter, hvilket er en vigtig del af strategien. Niels Martin Vind sammenligner med nabokommunen Middelfart og fremhæver de muligheder, Fredericia har:

– Hvis vi bliver flere, får vi en større del af kagen. Kigger man mod Middelfart, så er vi lige så attraktive. Vi vil gerne have skatteborgere, ligesom Middelfart får fra deres virksomheder. Det hænger sammen med det, vi arbejder med i hele byrådet – nemlig oplevelser 365 dage om året. Vi skal have noget at sælge. Vi vil have en attraktiv by, ligesom Susanne har foreslået med sit ‘Ren By’-projekt. Der skal være noget at sælge, og det synes jeg faktisk, vi har, forklarer han.

Men for at Fredericia kan fortsætte sin udvikling, er det vigtigt at være proaktiv, mener Susanne Eilersen. Hun advarer om konsekvenserne, hvis man ikke handler i tide:

– Hvis vi ikke er proaktive, vil vi om få år se en tilbagegang i antallet af borgere i Fredericia. Der vil være et større frafald, end der fødes. Fødselsraten er nemlig faldende, så vi skal tiltrække nye borgere, ellers vil vi automatisk blive færre, siger Eilersen.

Med de afsatte midler og den nye strategi er forligspartierne overbeviste om, at Fredericia har potentialet til at vokse og udvikle sig til en endnu mere attraktiv by.

– Vi har så meget potentiale og så mange værdier, der ikke udnyttes nok, understreger Vind, som afslutningsvis bliver suppleret af Eilersen:

– Vi skal tage kampen op. Vi kan ikke blive siddende med hænderne i skødet, som vi har gjort i for mange år. Vi skal vende skuden og satse stort. Hvad de andre gør, må de selv om, men vi har nu en køreplan, som vi skal følge 100 procent. Der skal investeres.

Susanne Eilersen (O)